Kurbads auto tirgus apskats

Eiropas un Latvijas jauno vieglo automašīnu tirgus piedzīvoja ievērojamu kritumu ekonomiskās krīzes laikā, tomēr sākot ar 2013. gadu tirgū ir vērojama stabila izaugsme, kas gan vēl ir tālu līdz pirmskrīzes līmenim.

2015. gadā Eiropas Savienībā jauno automašīnu tirgus piedzīvoja 9,3% izaugsmi, sasniedzot 12,6 miljonu vienību [ACEA, European Automobile Manufacturers Asociation dati]. Situācija Latvijā ir teju identiska pieauguma ziņā – pērn tika reģistrētas 14130 jaunās automašīnas, kas ir par 1202 vienībām vairāk nekā 2014. gadā.

2016. gada pirmais ceturksnis Latvijā iezīmē 21% izaugsmi

Situācija Latvijas jauno automašīnu tirgū liecina, ka valsts ekonomika strauji atgūstas un cilvēki ir gatavi iegādāties automašīnas. Šī gada pirmajā ceturksnī pārdoto automašīnu skaits sasniedzis 3883 vienību, piedzīvojot 21% izaugsmi. Lietuvā šie skaitļi ir attiecīgi 4602 un 22,5%. Pārliecinoša līdere Baltijas valstīs gan ir Igaunija ar 5428 pārdotām automašīnām, tur novērots tirgus pieaugums tikai par 13,3%, bet, ņemot vērā iedzīvotāju skaitu, jauno automašīnu skaits ir iespaidīgs uz pārējo valstu fona.

Aizvien augošais pieprasījums Baltijas valstīs liecina par labu tendenci transporta kompānijai “Kurbads” – privātais sektors un uzņēmumi aizvien vairāk izvēlas iegādāties jaunas automašīnas, nodrošinot pieprasījumu pēc automašīnu transporta pakalpojumiem.

Latvijā pēc CSDD reģistrācijas datiem šī gada pirmajā ceturksnī visvairāk reģistrētas VW markas automašīnas – 437 vienības. VW ir neapšaubāms Latvijas tirgus līderis jau vairākus gadus. Ciešāk nekā citus gadus uz papēžiem min Toyota un Nissan zīmoli ar attiecīgi 424 un 420 reģistrētām jaunām automašīnām.

Lai arī ar ne tik augstiem rādītājiem, arī Eiropas Savienības tirgus piedzīvojis kāpumu.

ES auto industrija kāpina pārdošanas apjomus par 8,2%

Gada pirmajos trīs mēnešos jaunu automašīnu reģistrācija ES ir pieaugusi par 8,2%, sasniedzot 3,932 miljonus pārdoto vienību. Izaugsme ir vērojama visos lielākajos tirgos. Piemēram, Itālijā reģistrēts pat 20,8% kāpums attiecīgajā laika posmā. Itālijai seko Francija (8,2%), Spānija (6,9%), Lielbritānija (5,1%) un Vācija (4,5%).

Joprojām neapšaubāms ES tirgus līderis ir VW Group ar 23,3% tirgus daļu, seko PSA group (Peugeot, Citroen) ar 10,5% un Renault ar 9,4%.

Teju visi zīmoli ir piedzīvojuši izaugsmi pārdoto automašīnu skaita ziņā, īpaši jāuzsver luksusa automobiļu ražotājs Jaguar, kura automašīnas 2016. gada pirmajā ceturksnī reģistrētas par 103% vairāk nekā pagājušogad. Pārdošanas apjomi ievērojami auguši arī Audi, Skoda, BMW un Lexus.

ES tirgus līdera VW Group daži zīmoli piedzīvoja kritumu gada pirmajā mēnesī, kam sekoja izaugsme februārī un kritums martā. VW koncernam pirmajā ceturksnī izdevās saglabāt labus pārdošanas rādītājus, jo ievērojami auga Audi un Skoda zīmolu pārdošanas apjomi, attiecīgi par 8% un 6,8%.

Martā ES vieglo auto tirgū atkal bija spēcīgi rezultāti, iezīmējot jau 31. mēnesi nepārtraukta pieauguma. Salīdzinājumā ar 2015. gada martu, vieglo auto reģistrēšanas skaits ir audzis par 6%, sasniedzot vairāk nekā 1,7 miljonus jaunu auto(1,700,683), kas ir tuvu visu laiku augstākajam punktam 2007. gadā, neilgi pirms ekonomiskās krīzes.

Tirgu ierobežojošie faktori

2015. gadā jauno automašīnu tirgus piedzīvoja 9,3% izaugsmi, sasniedzot 12,6 miljonus pārdoto vienību pēc ACEA datiem. Tomēr tas ir par 12% mazāk nekā rekordlielie rādītāji pirms deviņiem gadiem.

Ir daudzas pozitīvas tendences, bet būs ļoti grūti pārskatāmā nākotnē sasniegt 2007. gada līmeni, jo Eiropā nav pietiekami spēcīga demogrāfiskā izaugsme, kā arī automašīnu īpašnieku īpatsvars jau šobrīd ir ļoti augsts. Pilnīga pretēja situācija ir Āzijā.

Kā viens no iemesliem, kāpēc pieprasījums pēc jaunām automašīnām neaug ātrāk, ir jaunās sociālās tendences un moderno tehnoloģiju sniegtās iespējas. Galvenokārt, “Car Sharing” sistēma un “Uber” aplikācija.