2020. gada auto tirgus apskats Latvijā, Eiropā un pasaulē

Aizvadītais gads ir bijis pārmaiņu un izaicinājumu pilns. Ne tikai Latviju, bet arī visu pasauli skāra COVID-19 pandēmijas vilnis. Kā rezultātā, cieta ikkatra nozare, arī automašīnu tirgus. Sākot ar martu, kad lielākā daļa Eiropas automašīnu rūpnīcas tika slēgtas, līdz ar pēkšņo pieaugumu pēc jaunām automašīnām un deficīta veidošanos noliktavās.

Kritums visās Baltijas valstīs

Nenoliedzami, jaunu auto reģistrācijas kritums bija paredzams. Vadoties pēc Ceļu Satiksmes Drošības Direkcijas (CSDD) datiem, Latvijā 2020. gadā tika reģistrēti 13720 auto. Tas ir par 26% mazāk, nekā pērn – 2019. gadā tika reģistrētas 18529 vienības.

Ikgadējo līderi Volkswagen apsteidz Toyota un Škoda. Proti, Toyota automašīnu marka ierindojas godpilnajā pirmajā vietā ar 2065 pirmās reģistrācijas automašīnām. Cieņpilno otro vietu ieņem Škoda, pārdošanas apjomiem palielinoties par 8%, respektīvi, pārdodot 1949 vienības. Savukārt Volkswagen automašīnas marku pārdošanas apjoms samazinājies par 1301 vienībām, šogad tika reģistrētas 1758 vienības.

Automašīnu transporta un loģistikas uzņēmuma “Kurbads” loģistikas daļas vadītājs Toms Hartmanis komentē aizvadīto gadu: “Aizvadītais gads auto tirgū bija izaicinājumu pilns.

Pandēmijas pirmā viļņa iespaidā auto ražošana lielākajā daļā pasaules tika apturēta, un attiecīgi 2020. gada plāni netika ne tuvu sasniegti. Atsākoties ražošanai nozare saskārās ar nākamajiem izaicinājumiem – detaļu nepietiekamību, jo neviens nevarēja paredzēt tik lielu iztrūkumu, lai būtu gatavi 100% atsākt darbību pēc kataklizmas. Nozare atguva saprātīgus apjomus tikai gada pēdējā ceturksnī. Auto tirgus, lai arī nepietiekami, taču ātri pielāgojās, un stipri kāpumi tika novēroti lietoto automašīnu segmentā, kas daļēji kompensēja nu jau vairs nesasniedzamos apjomus auto tirgū. Tas arī redzams tirgus proporcijās – izdalot tikai privāto sektoru pat ir vērojama izaugsme, taču kopējā tirgū ir liela lejupslīde.”

Populārākās automašīnas modeļa līderpozīcijas ieņem Toyota RAV4 (688 vienības), un turpat, uz papēžiem min Toyota Corolla ar 684 jaunām automašīnām. Pavisam nedaudz iepaliek Škoda Octavia (608 vienības). Statistikas dati rāda, ka Latvijā populārākais mini klases spēkrats ir VW Golf, vidējā klasē dominē šī gada populārākie modeļi – Toyota Corolla un Škoda Octavia.

Visdinamiskākā jaunu automašīnu iegāde pērn vērojama jūlija mēnesī, 1507 vienības. Tomēr, salīdzinot ar 2019. gada jūliju, aktivitāte ir par 13% zemāka. COVID-19 pandēmija Latviju pilnos apmēros skāra tieši martā, aprīli, kad arī reģistrēto jauno vieglo automobiļu skaits samazinājās līdz pat 58% pret 2019. gadu. Savu uzvaras gājienu svin elektroauto tirgus, proti, 2020. gadā vērojams 278% pieaugums. Tas ir, 323 jaunas vienības, kas pret 2019. gada 90 vienībām ir pamatīgs izrāviens.

Nedz Lietuvā, nedz Igaunijā kopējā aina jaunu automobiļu reģistrācijā nav tā spožākā. Tomēr, mūsu kaimiņvalstīs nav novērojams tik liels kritums kā Latvijā. Lietuvā jaunu automobiļu reģistrācija ir samazinājusies par 13%, tas ir, par 5968 vienībām. Diemžēl Igaunijas jauno automašīnu tirgu COVID-19 pandēmijas krīze ir ietekmējusi visspēcīgāk. Proti, lejupslīde ir vērojama par 29%, tas ir, par 7839 vienībām. 

Eiropā masveida kritums; nenoliedzami dominē Volkswagen

Kā jebkuru nozari, tā arī automašīnu tirgu, spēcīgi iespaidoja COVID-19 pandēmijas ierobežojumi. Sevišķi  martā un aprīlī, kad notika rūpnīcu slēgšana un absolūta darba bloķēšana. Dīleri ātri reaģēja un noslāpēja jaunus pasūtījumu daudzumus, pieņemot lēmumu pārdot noliktavā esošās automašīnas. Bez šaubām, arī automašīnu pārdošanas tirgus sasniedza nākamo līmeni, bija jāpielāgojas apstākļiem un jāsāk izmantot e-komercijas iespējas. Tā kā nevarēja doties uz autosaloniem nedz apskatīt automašīnu, nedz izbaudīt testa braucienus, dīleriem bija jāsaskaras ar sava darba pārstrukturizāciju.

Eiropas Savienībā jaunu automašīnu reģistrācijā bija vērojams divciparu kritums, tas ir 24,3%, vissmagāk klājās Spānijai (samazinājums par -32,3%), cieši sekoja Itālija (samazinājums par -27,9%) un Francija (samazinājums par 25,5%). Kopumā jaunu automašīnu reģistrācija samazinājusies par 3,5 miljoniem, pret 2019. gadu.

Auto nozarē aizvien dominē Vokswagen grupa, kurai, par spīti apstākļiem, izdevās palielināt savu tirgus daļu līdz 25,4% (2019. gadā – 24,3%). Lai arī konkrēti Volkswagen jauno automašīnu reģistrācijā vērojams 24,5% kritums (1,34 miljoni vienību). Būtisku samazinājumu piedzīvo arī pārējie VW grupas ražotāji – Škodai samazinājums par – 15,7%, Audi – 19,2%, Porsche – 7,6%. 2020. gada vispopulārākie automašīnu zīmoli Eiropā nenoliedzami ir Volkswagen, Renault un Peugeot. Latvijā tik ļoti iecienītās Toyotas, ierindojas vien septītajā vietā.

Kopumā gan pasaulē, gan Eiropā situācija saspringta

 Automašīnu tirdzniecība kopumā visā pasaulē sarukusi par 15%. Viskritiskākās izmaiņas, protams, ir vērojamas Eiropā (-24,3%), kā arī Brazīlijā (-26,7%), Indijā (-17,7%) un ASV (14,8%). Savukārt, veiksmīgāk ir klājies Ķīnai (-6,1%) un Krievijai (-9,1%).

Lai arī Ķīna bija pirmā valsts, kuru skāra COVID-19 pandēmija, tā ļoti veiksmīgi atkopās. Ne tikai auto nozarē, bet arī visās nozarēs kopumā. Proti, automašīnu pārdošanas apjomi saruka par 1,25 miljoniem, tika pārdotas 19 790 000 vienības (2019. gadā – 21 045 000 vienības).

 

Informācijas avots: ACEA(Eiropas automobiļu ražotāju asociācija), Ceļa Satiksmes Drošības Direkcijas un VDA dati.