Meklējot drošību mainīgā laikmetā

Oktobra beigās Mainzā, Vācijā notika ikgadējā ECG(Eiropas Automašīnu loģistikas uzņēmumu asociācija) konference, kurā tika apskatīti vairāki nozares problēmjautājumi gan aizvadītajā gadā, gan skatoties nākotnē.

Eiropas vieglo automašīnu pārvadātāji šobrīd saskaras ar vairākiem izaicinājumiem nozarē, kā, piemēram, aizvien pieaugošais kravas auto šoferu deficīts, nopietnās svārstības pakalpojuma pieprasījumā saistībā ar jaunajiem emisijas testiem, kā arī joprojām miglainais Brexit process, kur jautājumi ir krietni vairāk par atbildēm.

Asociācijas prezidents Volfgangs Gebels savā atskaitē par autovadītāju trūkumu minēja nozarei satraucošus faktus.  Vācijā, Eiropas autobūves metropolē, tuvāko 10-15 gadu laikā 40% kravas autovadītāju dosies pensijā, kas radīs aptuveni 150 000 lielu deficītu. Lielbritānijā jau šobrīd trūkst 50 000 šoferu. Nozares vadībai jāatrisina jautājums: kā uz šo profesiju pievilināt un noturēt jauno šoferu paaudzi?  "Ir skaidrs, ka bez pareizas un drošas darba vides mēs nespēsim atrast cilvēkus," saka prezidents. Kā problēmas risinājumu minot, uzlabotus darba apstākļus, labklājību un drošību uz ceļiem. 

Vēl viens nozares izaicinājums ir tieši prasmīgu jauno cilvēku piesaiste, jo darbs ar autovedējiem prasa daudz vairāk prasmju un atbildību no šofera. Tāpēc automašīnu pārvadātājiem ir jāiesaistās cīņā par pašiem labākajiem jaunajiem profesionāļiem. Šobrīd tiek izstrādāts arī vienots standarts, lai autovadītājiem būtu iespēja komfortabli un droši atpūsties naktīs - pieejama duša, apsardze un citas vajadzības. 

Viens no lielākajiem gada pārbaudījumiem bija jaunā CO2 emisiju mērīšanas sistēmas(WLTP) ieviešana. Tā stājās spēkā 1. septembrī un aizstāja līdzšinējo NEDC sistēmu.  Tagad ir stingrāki testa kritēriji - augstāki vidējie un maksimālie braukšanas ātrumi, garākas testa distances un plašāks klāsts ar dažādām braukšanas situācijām. 

Autoražotājiem bija veikli jāreaģē uz izmaiņām, kas tika apstiprinātas tikai šī gada jūlijā. Netipiskā situācija radīja haosu autopārvadātājiem ar milzīgu pieprasījumu īsā laika posmā. Augustā vien jauno automobiļu reģistrācija Eiropā pieauga par 268 000 vienību salīdzinājumā ar aizvadītā gada augustu. Ražotāji steidzās reģistrēt automašīnas atbilstoši vecajiem emisiju testiem. Septembrī jau bija vērojams kritums par 344 000 vienībām salīdzinājumā ar 2017. gada septembri. Problēmas rada, ka jebkurai komplektācijas, virsbūves, piedziņas kombinācijai ir nepieciešams savs sertifikāts, kas izvēršas par sarežģītu, ilglaicīgu testēšanas procesu. 

Situācija var atkārtoties arī nākamgad, kad septembrī tiks ieviests jaunais RDE(Real Driving Emissions), kas saistīts ar slāpekļa oksīda izmešiem. Autoražotājiem un pārvadātājiem šīm izmaiņām jāgatavojas jau tagad. Situācija ar jauno emisijas standartu lika autoražotājiem un pārvadātājiem krietni uzlabot savstarpējo komunikāciju un dalīties ar informāciju. Kā atzina Gebels: "Sadarbības līmenis šobrīd ir visu laiku augstākajā līmenī!"

Vēl viena ēna, kas slīd pār automašīnu transporta nozari, ir martā gaidāmais Brexit. Gan automašīnu rūpnīcas, gan loģistikas uzņēmumi meklē iespējas saglabāt nemainīgus apstākļus vai iegūt informāciju par to, kādas izmaiņas ir plānotas un kam jāgatavojas. Brexit varētu atstāt ievērojamu ietekmi uz vietējo automobiļu tirgū. Prognozēts, ka 2020. gadā Lielbritānijā automašīnu tirgus varētu kristies par 450 000 vienībām, salīdzinot ar pirms Brexit prognozi. 

Nav gaidāms ievērojams tehnoloģiju progress, muitas procedūru padarot vienkāršāku. Tā vietā tiek piedāvāts vienkāršs risinājums - par 10% palielināt muitas darbinieku skaitu. 

Jau šobrīd autoražotāji sāk uzkrāt automobiļus Lielbritānijā. 2017. gadā valstī tika ievesti 1,9 miljoni spēkratu, bet eksportēti vien 700 000 automašīnu. Arī Lielbritānijas tirgum paredzēto automašīnu ražošana notiek paātrinātā tempā, kas rada pieaugumu pēc transporta pakalpojumiem līdz Brexit, bet pēc Lielbritānijas izstāšanās no ES, tas strauji kritīsies. Ne tikai automašīnu pārvadātāju nozare gaida konkrētaku informāciju par gaidāmo Brexit un tā sekām uz ekonomiku. 

Pēc Automotive Logistics materiāliem.