2018. gada jauno automobiļu tirgus apskats Latvijā, Eiropā un pasaulē

2018. gads jauno automobiļu reģistrācijā Baltijā, Eiropā un pasaulē, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, nav bijis tik sekmīgs – lai arī rādītāji turpinājuši iet uz augšu, tomēr izaugsme ir bijusi ļoti minimāla, mazāka nekā bija plānots. Tam gan ir arī savi objektīvi iemesli, kas uz 2019. gadu liek raudzīties optimistiskāk.

Aizvadītajā gadā Eiropas Savienības vieglo auto tirgus piedzīvoja nelielu (0,1%) izaugsmi, bet EFTA valstīs kopumā tika fiksēts pat neliels kritums par (0,04%). Skaitļi liecina, ka šis gads Eiropā vērtējams kā stagnācija. 

Latvija – gads pirms uzrāviena.

Pēc Auto asociācijas datiem Latvijā 2018. gadā pirmo reizi tika piereģistrēti 19 272 jaunu vieglo automobiļu, par 1,7% vairāk nekā aizvadītajā gadā. Prognoze gan bija daudz optimiskāka – 20 300 automašīnu. Vislielākais kāpums novērots vieglo komercauto segmentā – gandrīz 7%.

Vieglo pasažieru auto tirgū šķiet, ka bija divas pilnīgi atšķirīgas tirgus situācijas – viena pirmajā pusgadā, pavisam cita gada otrajā pusē. Pagājušā gada 1. septembrī pilnībā stājās spēkā izmaiņas kārtībā, kā tiek noteikts jaunu automobiļu degvielas patēriņš un CO2 emisijas. Ap šiem jautājumiem Eiropā valdīja lielas kaislības, kas joprojām turpinās. Ilgāku laiku bija politiskas neskaidrības, neatrisināti juridiski jautājumi saistībā ar automobiļu testēšanu, tad milzu sastrēgumi laboratorijās un visbeidzot loģistikas izaicinājumi. Īpaši tas bija izteikti ražotājiem, kas 2018. gadā laida tirgū jaunus modeļus. Ir sagaidāms, ka šī problēma vēl kādu laiku turpināsies arī 2019. gadā.

Joprojām Latvijas klienti visvairāk iecienījuši Volkswagen spēkratus (2 718 pārdotu auto), kam seko Toyota (2 481) un Škoda (1 322), par nieka tiesu apsteidzot Nissan.

Latvijā pirktākais jaunā auto modelis ir bijis “VW Golf”, samainoties vietām ar pagājušā gada līderi “Nissan Qashqai”, un trešo vietu ieņemot “VW Tiguan”. Savukārt privātpersonu topā vēsturiski dominē dažādu klašu apvidus auto – no TOP-10 privātpersonu izvēlēm astoņi ir apvidus auto. No tiem populārākie ir bijuši “Nissan Qashqai”, “VW Tiguan” un “Toyota RAV4”.

Pasaulē arvien vairāk tiek apspriesta regulārāka un daudzskaitlīgāka elektroautomobiļu lietošana satiksmē. Latvijā gan šī tendence uz priekšu iet ļoti maziem soļiem, elektromobiļu reģistrācija veido vien 0,43% jeb 73 jauni spēkrati 2018. gadā. Privātpersonas bez valsts atbalsta nav ieinteresētas iegādāties elektromobiļus, kuru infrastruktūra vēl nav gana augstā līmenī. 

Baltijas valstu mikro sacensībā Latvija arvien vairāk atpaliek gan no Igaunijas, gan šobrīd arī no Lietuvas. Neskatoties uz 2018. gadā piedzīvotajām piegāžu grūtībām Igaunijas jaunu vieglo automobiļu tirgus ir audzis par 3,6%, Lietuvas – par 25%, kas gan nav īsti objektīvs rādītājs, jo vienas dienas reģistrācijas labvēlīgo nosacījumu dēļ, daudz Lietuvas kaimiņvalstu iedzīvotāji un uzņēmumi automašīnas reģistrē Lietuvā.

Eiropas frontē bez pārmaiņām – tronī sēž Volkswagen.

Eiropas valstīs reģistrēts par 7 000 mazāk jaunu automašīnu nekā pērn – 15 624 486 vienības. 

Piecos lielākajos Eiropas tirgos tikai divos ir piedzīvota izaugsme. Francijā kāpums fiksēts par 3%, bet Spānijā par 6,8%, kamēr kritums novērots Vācijā(-0,2%), Itālijā(-3,1%), Lielbritānijā (-6,8%). Jau otro gadu ar 25% izaugsmi  flagmane visā Eiropā ir Lietuva, kurai seko Rumānija, Grieķija, Horvātija un Ungārija.

Zīmolu vidū Volkswagen turpina dominēt Eiropas tirgū, kāpinot pārdošanas rādītājus un sasniedzot 2,7% izaugsmi – 2018. gadā Eiropā reģistrētas 1 752 162 jaunas vieglās automašīnas. Neskatoties uz 3,9% kritumu, Renault(1 105 778 pārdotu auto) saglabā otro vietu, par vairāk nekā 100 000 pārdotu auto apsteidzot Ford (994 367) un Peugeot (971 437).

2018. gadā izaugsmes ziņā ka lielisku vērtēs Jeep (+55,6%), Jaguar (+20,6%), SEAT (+12,8%) un Dacia (+11,7%). No TOP 5 zīmoliem vislielākā izaugsme ir Peugeot – 5%. Ne tik labs aizvadītais gads bija Chrysler (-19,8%), Land Rover (-14,0%), Nissan (-12,8%) un Audi (-12,4%).

Pasaulē – Ķīna joprojām ārpus konkurences.

Skatoties globālos pasaules tirgus, joprojām vislielākais auto tirgus ir Ķīna. Lai arī aizvadīto gadu nevar saukt par sekmīgu ar 23 236 300 pārdotām automašīnām(par gandrīz miljonu mazāk nekā 2017. gadā), tomēr joprojām ar milzīgu atrāvienu tas ir lielākais tirgus. Pirmo reizi divu dekāžu laikā Ķīnā ir novērots kritums. 

Otrajā lielākajā tirgū ASV fiksēta minimāla 0,5% izaugsme, stagnē arī Eiropa (0%), Japāna (0,1%), bet izaugsme novērojama Indijā (+5,1%), Brazīlijā (+13,8%) un Krievijā (+12,8%), kur tirgus aug jau 22 mēnešus pēc kārtas.

Kritums Ķīnā, stagnācija citos lielākajos tirgos, neskatoties uz izaugsmi vairākos reģionos, nozīmē, ka jauno automašīnu reģistrācija pasaulē 2018. gadā ir kritusies par nepilnām 168 000 vienībām, sasniedzot 68 157 900 jaunu automobiļu uz pasaules ceļiem.