2019. gada auto tirgus apskats Latvijā, Eiropā un pasaulē

Lai arī aizvadītajā gadā pasaules jauno vieglo automašīnu pirmās reģistrācijas dati ir samazinājušies, tomēr gan Eiropas, gan Baltijas tirgi ir piedzīvojuši izaugsmi. Ieskatīsimies dažādu pasaules reģionu jaunu vieglo automašīnu statistikā par 2019. gadu.

Izaugsme visā Baltijā!

Vadoties pēc Latvijas auto asociācijas datiem Latvijā reģistrēts par 1346 jauniem auto(8% izaugsme) vairāk nekā 2018. gadā, sasniedzot 18236 vienības, kas tomēr ir gan zem 2018. gada, gan 2019. gada prognozēm.

Volkswagen joprojām saglabā līderpozīcijas kā populārākā automašīnu marka(3041 pirmo reģistrāciju VW automašīnām). Lai arī pārdošanas apjomi ir auguši par 12%, turpat uz papēžiem min arī mūžsenie konkurenti Latvijā – Toyota, kas pārdeva pat par 19% vairāk automašīnas, sasniedzot 2941 automobiļu un tikai par 100 transportlīdzekļiem atpaliekot no VW. Trešo vietu saglabā Škoda(1787 auto).

“Kurbads” loģistikas vadītājs Toms Hartmanis vērtē aizvadīto gadu: “Statistiski tas ir labākais pēdējo 10 gadu laikā, tomēr ir jūtama patērētāju piesardzība jaunu transportlīdzekļu iegādē. Nākamo grūdienu lielākai izaugsmei varētu dot tieši elektromobiļi, ja to cenas kļūs patērētājiem draudzīgākas un tiks uzlabota infrastruktūra.”

Automašīnu modeļu čempionātā pirmo vietu ieņem kompaktklases Toyota Corolla – 2019. gadā uz Latvijas ceļiem parādījās 899 jaunas Corolla automašīnas. Pjedestāla zemākos pakāpienus ieņem apvidus automobiļi – Toyota RAV4(883) un VW Tiguan(817). Latvijas klientu vidū vispopulārākais mini klases spēkrats ir Toyota Yaris, vidējā klasē līderpozīcijā ir Škoda Octavia. Škoda dominē arī lielajā klasē – pirmajā vietā tur ir Škoda Superb automašīna.

Visražīgāk jauni automobiļi tiek iegādāti siltajā sezonā, maijā reģistrētas visvairāk automašīnas – 1768, bet procentuāli vislielākais pieaugums, salīdzinot ar aizvadīto gadu, ir tieši decembrī. Tas gan skaidrojams ar neskaidrību pērn par juridiskajiem un politiskajiem jautājumiem saistībā ar CO2 emisijām un degvielas patēriņu.

Skatoties uz mūsu tuvējiem kaimiņiem, joprojām ieņemam pastarīša pozīcijas. Igaunijā pērn reģistrētas 26589 jaunas vieglās automašīnas, tirgum piedzīvojot 4,7% izaugsmi. Statistikas ailēs milzīgs pieaugums ir Lietuvai – 43%, no 32441 vienībām uz 46461. Tas skaidrojams ar ļoti izdevīgiem pirmās reģistrācijas nosacījumiem, kas sekmē procesu, kurā daļa no šīm automašīnām dodas atpakaļ uz Rietumeiropas valstīm.

Eiropā minimāla izaugsme; Volkswagen turpina dominanci

Autobūves industrijas veiksmes vai neveiksmes lielā mērā ietekmē arī visu Eiropas Savienības budžetu, jo 13,8 miljoni eiropiešu tieši vai netieši darbojas automašīnu industrijā, veidojot 6,1% no visām ES darbavietām, kā arī 11,4% ES darbavietu ražošanas sfērā. Vecajās ES valstīs transportlīdzekļi nodrošina 428 miljardu EUR lielus nodokļu ieņēmumus, bet automašīnu ražošana nodrošina 84,4 miljardu EUR peļņu ES. Tāpēc autobūves industrija ir būtiska daļa no ES valstu budžeta viedokļa, atspoguļojot arī ekonomikas izaugsmi vai lejupslīdi.

Eiropas Savienībā jau sesto gadu vērojama izaugsme. 2019. gadā jaunu automašīnu reģistrācija augusi par 1,2%, sasniedzot 15,3 miljonus vienību. Jau otro gadu pēc kārtas kritums ir vērojams EFTA(Norvēģija, Šveice, Islande) valstīs. Tieši kritums EFTA valstīs 2018. gadā lika visās Eiropas valstīs pēc ilgāka pārtraukuma novērot reģistrāciju kritumu, tomēr 2019. gadā pārdošanas apjomi ES lika Eiropas tirgum atkal atgriezties uz pozitīvas līknes.

Gads sākās ar kritumu, kas saistīts ar WLTP jaunajiem CO2 un degvielas patēriņa aprēķina regulējumiem, kas stājās spēkā 2018. gada otrajā pusē. Tomēr pēdējā ceturkšņa, it īpaši decembra mēneša, pārdošanas rādītāji ļāva gadu noslēgt ar plus zīmi. Ļoti pozitīvs gads bija Eiropas lielākajam tirgum Vācijai – piedzīvota 5% izaugsme. Auguši arī Francijas un Itālijas rādītāji, attiecīgi par 1,9% un 0,3%. Pēc manāma uzrāviena apjomos pērn, šogad ievērojams kritums 4,8% lielumā vērojams Spānijā, kamēr Lielbritānijas rādītāji ir negatīvi jau vairākus gadus pēc kārtas. Šogad reģistrētas par -2,4% mazāk automašīnu kā 2018. gadā.

VW grupa joprojām Eiropā ir dominējošs spēks, kontrolējot 24,3% tirgus. 11,2% (1,77 miljoni automašīnu) no tiem ir Volkswagen rēķinā zīmolu sacensībā.  Izaugsmi ir piedzīvojuši visi VW grupas zīmoli, vēl vairāk nostabilizējot pozīcijas. Zīmolu topā VW seko Francijas flagmaņi – otrajā vietā ir Renault ar 6,7%(1,06 miljoni) un Peugeot 6,1% (964 tūkstoši). Latvijā un Baltijas valstīs tik populārajai Toyota Eiropā iet krietni grūtāk, tikai 4,7% tirgus daļa.

2019. gadu par veiksmīgu noteikti var saukt zīmoli Chrysler(20,6%), Lexus(19,8%), Porsche(12,9%), SEAT(12,2%), DACIA (10,1%), kā arī Mazda(9,4%), bet pretējā nometnē noteikti jāmin Alfa Romeo(35% kritums), Nissan(20,2%) un Opel(7,8%).

Pasaulē krietni skarbāka situācija kā Eiropā

Globālie rādītāji 2019. gadā galvenokārt bija vājāki dažādos tirgos, kas lika piedzīvot kritumu par 4% salīdzinājumā ar pērno gadu. Ķīna joprojām ar lielu atrāvienu ir pasaules lielākais auto tirgus, bet šeit tika piedzīvots aptuveni 10% kritums jauno automašīnu reģistrācijā. ASV tirgus saruka par 1,4%, izaugsme nebija vērojama arī Krievijas, Japānas un Indijas valstīs, bet Brazīlija (+8%) un Eiropa (+1,2%) bija vienīgie reģioni, kur pieauga pārdošanas rādītāji.

Atkārtots kritums Ķīnā un vājie pārdošanas rādītāji citos reģionos rezultējas 65,5 miljonos jaunu automašīnu, kas ir par 2,6 miljoniem mazāk kā 2018. gadā un ir zemākais rādītājs kopš 2015. gada.

Bet joprojām populārākais auto modelis pasaulē(tāpat kā Latvijā) ir Toyota Corolla – pērn pārdoti 1236380 automobiļi, saglabājot pirmo vietu. Otrajā vietā seko ASV ļoti populārais Ford F-Series pikaps, bet trešajā vietā vēl viena Toyota – RAV4 apvidus automobilis.

Varens gads Pasaulē padevies Eiropas luksus klases zīmoliem Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes-Benz un Porsche, kas visos lielāko reģionu tirgos piedzīvojuši ievērojamu izaugsmi.

Statistika ņemta no ACEA(Eiropas automobiļu ražotāju asociācija), Latvijas auto asociācijas un VDA datiem.