Aizvadīts Auto nozares forums 2018!

Trešdien, 25. aprīlī Rīgas Motormuzeja telpās norisinājās gadskārtējais “Auto nozares forums”, kurā pulcējās jomas speciālisti, lai uzklausītu pašmāju un ārzemju ekspertu lekcijas par gaidāmo tuvākā nākotnē Latvijā un ES, par aktuālām problēmām un iespējamiem risinājumiem.

Forumā apspriestās tēmas un aktualitātes globāli nemainās, bet šogad jāuzteic pasākuma organizatori Dienas Bizness un Auto Asociācija par to, ka bija uzaicināti vairāki ārvalstu eksperti, kas dalījās savā pieredzē un varēja ieskicēt Latvijas attīstības virzienu.

Nozares foruma atklāšanu tradicionāli veica satiksmes ministrs Uldis Augulis, kurš kā ministrijas prioritātes tuvākai nākotnei nosauca satiksmes drošību un īpaši aktuālo Vision Zero, kas paredz CSN bojāgājušo skaitu samazināt līdz 0. 

Viens no ārvalstu ekspertiem Silvo Korez, AustriaTech padomnieks politikas jautājumos, savos ikdienas pienākumos pārveido Vīni un citas lielākās Austrijas pilsētas par nākotnes gudrajām pilsētām(smart cities). 

Silvo saka, ka AustriaTech darbu var salīdzināt ar slavenā hokejista Veina Grecka teicienu: “Mēs neejam tur, kur ir ripa šobrīd. Mēs ejam tur, kur ripa vēl tikai būs.” Automašīnas un transports ir tikai viena daļa no mūsu nākotnes dzīvesvides. Mainās demogrāfija, klimats, notiek urbanizācija, bet resursi jāizmanto maksimāli efektīvi.

Šodienas lielākais izaicinājums ir paredzēt un izstrādāt drošības standartus, kas būs aktuāli arī pēc 30 gadiem. Arī ražošanas industrija jau šobrīd no faktuālās apjoma ražošanas vairāk pāriet uz servisu, arvien vairāk pielāgojoties patērētāju vēlmēm. Rūpnīca jau laicīgi zina, kādu auto vēlēsies nākotnes klients. Koreza kungs gan piebilda, ka Austrijas pilsētām infrastruktūra joprojām ir milzīga problēma plašai elektromobiļu izmantošanai. 

Latvijas un Rīgas infrastruktūra ir vēl mazāk gatava elektromobiļiem. CSDD Elektromobilitātes vadības un koordinācijas daļas priekšnieks Pauls Beinarovičs atzina, ka līdz vasaras vidum Latvijā tiks uzstādītas 70 ātrās uzlādes stacijas, kurās ir paredzēta vieta vienam transportlīdzeklim un kurā auto varēs uzlādēt aptuveni 30 līdz 90 minūtēs. 

Opel Latvia B2B pārdošanas daļas vadītājs Arvils Jurķelis iepazīstināja klātesošos ar jauno ES C02 emisiju regulu, kas stājās spēkā 2017. gada septembrī un kas paredz daudz striktāku un precīzāku automobiļu CO2 izmešu mērīšanu. Vidējo emisiju rādītājiem uz vienu km jaunajām automašīnām 2021. gadā jābūt zem 95 g / km. 2005. gadā ar veco metodi, kas pieļāva lielākas nobīdes un saudzīgāku testēšanu, šis rādītājs bija 161 g / km, bet 1995. gadā 186 g / km.

Viesi no Lietuvas un Dānijas prezentēja divus dažādus car sharing jeb automašīnas koplietošanas pakalpojumus. Lietuvā tas ir privāts bizness, kas strauji attīstās un kļūst arvien populārāks, tomēr joprojām ir nerentabls. 

Toties Kopenhāgenā ir valsts atbalstīta elektromobiļu car sharing sistēma – 400 elektromobiļi noteiktā teritorijā Kopenhāgenā. Klients telefona aplikācijā rezervē sev braukšanas laiku un maksā tikai par automašīnā pavadīto laiku. Arī šī programma šobrīd nav rentabla, bet tāds nav arī tās mērķis.

Stipri atbrīvoti un arī precīzi par runātajām tēmām izteicās Pauls Timrots – ir ļoti daudz vēl nezināmo arī Vecajā Eiropā, kamēr tur vēl ir strīdi, nesaprašanās, tikmēr visas šīs jaunās lietas – car sharing, elektromobiļi, autonomie auto utt  – pie mums atnāks krietni vēlāk. Tomēr nākotne bez automašīnam nav iedomājama, mainīsies tikai to pielietošanas veids.