Ar kādiem izaicinājumiem jāsaskaras elektroauto īpašniekiem

Auto, kuru darbina elektrība vairs nav nekāds jaunums arī mūsu platuma grādos. Ne tikai Rīgas ielās, bet arī visā Latvijas teritorijā uz autoceļiem arvien biežāk redzami auto ar gaiši zilām numura zīmēm. Tas nozīmē, ka automašīna ir nevis ar ierasto iekšdedzes dzinēju, bet tā aprīkota ar elektromotoru jeb elektrodzinēju. Arī Kurbads ar saviem auto vedējiem transportējis vairākus šāda tipa auto. Centīsimies rast atbildes, ar kādiem izaicinājumiem jāsaskaras, runājot par ar elektrību darbināmām automašīnām.

Aizvien biežāk mūsdienīgi domājoši iedzīvotāji izvēlas elektroauto kā ikdienas pārvietošanās līdzekli. Iemesli tam varētu būt dažādi – daži to dara klimata pārmaiņu iespaidā, kādam patīk izmēģināt visu jauno un parādīt to citiem, bet kāds izmanto bezmaksas stāvvietas privilēģijas un varbūt arī dēļ tā, ka elektrība tomēr ir lētāka nekā degviela. Savukārt, viens no galvenajiem argumentiem ir nodokļi, kuri elektroauto ir krietni zemāki vai nav vispār. Vienīgie argumenti pret elektroauto iegādi šobrīd varētu būt auto stāvēšana, kamēr tā veic uzlādi un uzlādes punktu pieejamība. Tāpāt arī ar šādu auto būtu pagrūti atbraukt līdz Latvijai pašu spēkiem, tāpēc noteikti nepieciešama elektro automašīnu transportēšana, ko nodrošinām ikdienā.

kurbads volkswagen ID3

Kurbads volkswagen ID3

 

Šādi auto kļūst arvien populārāki

Pagājušajā gadā Norvēģija kļuva par pirmo valsti pasaulē, kurā elektriskie auto tikuši reģistrēti vairāk par pusi no visiem reģistrētajiem jaunajiem automobiļiem. Te liels nopelns ir norvēģu valdībai, jo tā piedāvā ļoti izdevīgus nodokļu režīmus videi draudzīgiem automobiļiem. Tāpat arī Vācijas valdība subsidē šādu auto iegādi līdz 9000 eiro apmērā. Pagājušā gada jūnijā vien visā Vācijas teritorijā reģistrētas 8000 automašīnas, kas ir par 40% vairāk nekā 2019. gadā. Līdzīgas atbalsta programmas ir arī Austrijā, Francijā, Spānijā, Lielbritānijā un citur. Tāpat arī noteikta virkne ierobežojumu “parastajām” automašīnām lielpilsētās – piemēram, Londonā un Minhenē noteiktās teritorijās aizliegts braukt ar dīzeļdzinēju.

Eiropā viens no visvairāk pirktajiem elektroauto pagājušajā gadā bija Tesla Model 3, kas savu popularitāti pēdējos gados iemantojis dēļ ASV kompānijas vadītāja Īlona Maska ekscentriskuma un šarma, līdzīgi kā tas bijis ar Bilu Geitsu un Stīvu Džobsu. Līdz šim Tesla paspējusi ierīkot jau 5000 uzlādes stacijas 24 Eiropas valstīs. Tas liecina, ka kompānijas plāni Eiropā ir lieli. Taču ne visi spēj atļauties vai uzticas šai kompānijai, kura auto industrijā ir salīdzinoši nesen. Kā rāda stastistika, tieši mazais Renault Zoe modelis ir vienīgais, kurš pagājušajā gadā spējis apsteigt Teslu kā pirktākais elektroauto Eiropā.

kurbads ar tesla model x

Tesla model x

Taču izrādās, ka tikt pie elektro auto nav nemaz tik viegli. Autokompānijas cieš no sastrēgumiem ražotnēs, īpaši tas attiecas uz elektrobateriju piegādi. Vācijas autoražotājs “BMW” solījis kāpināt elektrisko automašīnu ražošanas tempus. Redzot elektroauto pieprasījumu, arī Britu sporta auto ražotājs “Aston Martin” apstiprinājis, ka līdz 2025. gadam uzņēmums plāno radīt divus pilnībā elektriskus auto – izstrādes stadijā šobrīd ir sporta auto un krosovers. Tam seko arī citi auto ražotāji.

Pirmais BMW iX3 elektro auto Baltijā

 

Arī motociklu ražotāji un autosports pielāgojas

Vairāki vadošie motociklu ražotāji, tādi kā “KTM”, “Yamaha”, “Honda” un “Piaggio” paziņojuši, ka tie parakstījuši vienošanos, kas paredz izstrādāt nomaināmas elektrisko motociklu baterijas. Vēl nesen elektriskie auto strauji ienāca arī autosportā – F1 un rallijkrosā, kad lielās rūpnīcas komandas steidza ražot elektro-superauto. Pret to bija liela daļa autosporta fanu. Tā iemesls bija diezgan komisks – sporta automašīnas neradīja ierasto troksni. Tagad gan auto sacensības tiek aizvadītas internetvidē, taču tas noteikti tā nebūs mūžīgi.

 

Elektroauto īpašniekiem Latvijā ir virkne priekšrocību

Lai motivētu iegādāties elektroauto Latvijā, pieejamas dažādas priekšrocības. Piemēram, nav jāmaksā ceļu nodoklis, kā arī pirmreizējā reģistrācija ir bez maksas. Veicot apskati jāsedz tikai administratīvās izmaksas. Ar elektroauto drīkst braukt pa sabiedriskā transporta joslu un to var bez maksas atstāt lielāko pilsētu stāvvietās.  

Secinājumus var izdarīt katrs, taču elektroauto pavisam noteikti ir uz palikšanu. Kādā intervijā slavenais UFC īru cīkstonis Konors Makgregors teica “Mēs neesam šeit, lai piedalītos – mēs esam šeit, lai to pārņemtu” (“We”re not here to take part, we are here to take over!”). Tas pats novērojams ar elektroauto. 

Mūsu autovedēju piekabēs arvien biežāk var redzēt ar elektrību darbināmas automašīnas, tāpēc, ja jums nepieciešama auto transportēšana no Eiropas vai Skandināvijas – sazinies ar mums!