Audi flotes flagmanis ar mākslīgo intelektu

Frankfurtes autošovā plašākai publikai tika prezentāts sestās paaudzes Audi “A8”, kura dizains parāda vācu koncerna nākotnes virzienu, kādā turpmāk dosies nākamie Audi modeļi. Tomēr automašīnas unikālās īpašības neslēpjas ārejā veidolā, bet gan jaunajās tehnoloģijas, kas automašīnai ļaut būt tikai viena maza soļa attālumā no pilnībā automatizētas pārvietošanās pa koplietošanas ceļiem.

Kopumā 2018. gada Audi “A8” būs 41 braucēja palīdzības funkcija, no kurām visizteiktākā ir autonomās braukšanas tehnoloģija. Viens no sistēmas paveidiem ir Audi mākslīgā intelekta (AI) sastrēgumu pilots, kas braucēja vēlmes gadījumā var pārņemt automašīnas vadību līdz 60 km/h uz ātrgaitas šosejām brīžos, kad satiksmes plūsma pārvietojas lēni – ir sastrēgums. Tiesa, sistēma funkcionē tikai tad, ja ir fiziska barjera, kas atdala braukšanas virzienus. Mākslīgais intelekts rūpējas par automašīnas iedarbināšanu, stūrēšanu, paātrināšanos un bremzēšanu, ļaujot cilvēkam pilnībā noņemt rokas no stūres. 

Šī Audi mākslīgā intelekta sistēma atbilst 3. līmenim starptautiskajā pašbraucošo transportlīdzekļu sistēmu skalā. Audi “A8” ir pirmā automašīna pasaulē, kurai šī sistēma ir integrēta. Šobrīd citas modernākās automašīnas ar autonomās braukšanas tehnoloģiju atbilst tikai 2. līmenim, kurā nepieciešams pastāvīgs vadītāja monitorings, kā arī iespēja pārņemt vadības sviras maksimāli ātri. 

3. līmenī specifiskās situācijās autonomās braukšanas sistēma spēj pilnībā pārņemt kontroli pār automašīnu, tomēr braucējam pēc īsa brīdinājuma perioda jābūt gatavam pārņemt vadību. Sistēma pašrocīgi spēj novietot automobilī stāvvietā, kā arī veikt kustību sastrēgumu gadījumā garos, nepārtrauktos ceļa posmos, ļaujot vadītājam neuztraukties par sastrēguma situāciju, lietot telefonu vai lasīt grāmatu sistēmas darbības laikā. 

Tomēr līdz sapnim – nosnausties pie stūres – vēl mazliet jāpaciešas, līdz piedzīvosim 4. līmeņa pašbraucošās automašīnas, kuras spēs risināt visdažādākās situācijas, bet braucējiem būs jāpārņem vadība tikai ekstremālās situācijās, piemēram, sliktu laika apstākļu gadījumā vai brīžos, kad kartes dati ir nepilnīgi. Paredzams, ka šādas automašīnas tirgū būs pieejamas pēc aptuveni 5 gadiem. Nākamais etaps laikam arī ir noslēdzošais ērā, kad automašīnu vada cilvēks, nevis automašīna cilvēku. 5. līmenī vadītāja iesaistīšanās nebūs nepieciešama.

Mākslīgais intelekts ir ne tikai lielisks palīgs tiešām braukšanas vajadzībām, bet arī braucēja komfortam, tā kā veselu virkni funkciju var aktivizēt ar balss kontroli. Sistēma var kalpot arī kā padomdevējs, piemēram, piedāvājot labākos navigācijas variantus ērtākai nokļūšanai galamērķī.

Lai arī pēc augstāk rakstītā varētu šķist, ka automobilim noteikti būs elektrodzinējs, tomēr tā gluži nav taisnība. Galvenā spēkstacija tomēr būs V6 benzīna un dīzeļdzinēji. Benzīna turbodzinējs attīstīs 340 ZS lielu jaudu, bet dīzelis 286 ZS. Vēlāk dzinēju klāstam pievienosies arī V8 un W12 variācijas. Neliels elektrodzinējs ļauj mašīnai ripot ar pilnībā izslēgtu dzinēju, kā arī to ātri iedarbināt, ļaujot uzlabot degvielas ekonomiju.