Auto nozares tirgus lejupslīde un čipu trūkums pasaulē

Visiem zināms, ka vīrusa Covid-19 izraisītās pandēmijas uzliesmojums pasaulē atstājis lielu ietekmi ne tikai uz sabiedrības veselību, bet arī sekmējis nepieredzētu mūsdienu ekonomikas lejupslīdi. Bez Covid – 19 ietekmes nav palikusi arī auto nozare un automašīnu transportēšana. Rindas uz robežām pandēmijas sākumā, rūpnīcu aizvēršana, lai pasargātu rūpnīcu darbiniekus, kā arī pēdējā pus gada aktuālākais jautājums – pandēmijas ietekme uz pusvadītāju jeb čipu deficītu (chip shortage) komponentu rūpnīcās. Mūsdienas nevar būt iedomājamas bez mikročipiem jeb dažādām mikroshēmām, kas atrodas lielākajā daļā elektronisko ierīču, ko lietojam ikdienā. Šīs mazās sastāvdaļas ir ļoti svarīgas arī auto ražošanā, jo jaunu automašīnu un it īpaši elektroauto izveide bez šīm komponentēm nav iedomājama. Komiski, bet teju vismazāko komponentu – pusvadītāju iztrūkums radījis lielu problēmu auto ražošanā.

 

Pusvadītāju deficīts Eiropā un ASV

Pavisam nesen viens no Eiropas autoražotājiem paziņoja, ka vismaz uz nedēļu pārtrauks ražošanu divās vietējās rūpnīcās mikroshēmu trūkuma dēļ. Rūpnīcās stāv tūkstoši nepabeigtu auto, kas gaida vajadzīgās komponentes pirms tās tiek nogādātas pie pircējiem. Arī Āzijas auto ražotāji ir paziņojuši par to, ka cieš no pusvadlītāju deficīta un ir spiesti uz laiku pārtraukt ražošanu rūpnīcās. Taču ne tikai Eiropa un Āzija, bet arī ASV piedzīvo krīzi. “General Motors” šomēnes bija spiests uz laiku pārtraukt ražošanu lielākajā daļā Ziemeļamerikas montāžas rūpnīcu mikroshēmu trūkuma dēļ. Ilgstošs globāls pusvadītāju mikroshēmu trūkums visā pasaulē ir ietekmējis arī lielākos automobiļu ražotājus, liekot ierobežot auto ražošanu. Vairāki auto ražošanas zīmolu vadītāji atzīst krīzi un pieļauj, ka pusvadītāju trūkums un piegāžu problēmas var turpināties arī nākošgad.

 

Komentāru lūdzām arī SIA “Kurbads un KO” loģistikas daļas vadītājam Tomam Hartmanim : “Esošā situācija ir likumsakarība, kas aizsākās jau pagājušā gada rudenī, taču šogad detaļu deficīta sekas ir jūtamas pilnīgi viesiem, kas darbojas automašīnu loģistikas nozarē. Jauno automašīnu loģistikas apjomi ir krasi samazinājušies. Ražotāji radoši mēģina iziet no situācijas, izmantojot dažādus risinājumus. Loģistikas kompānijām, tai skaitā arī mums, arī ir jādomā alternatīvi risinājumi, piemēram, loģistika jāpakārto lietoto automašīnu pieprasījuma vajadzībām. Šobrīd ir laiks, kad priekšrocības ir tiem, kam ir savi tiešie līgumi, lai spētu izvairīties no dīkstāves un vēl tālejošākiem riskiem. Tuvākā nākotne paredzama kā biržas tirgū līdz brīdim, kad ražotāji atkal spēs apkalpot lielo pieprasījumu.

 

Sākot ar aizkavētām automašīnu piegādēm līdz ledusskapjiem un viedtālruņiem

Sen vairs nav noslēpums, ka mazattīstītajās valstīs izgatavot elektroniskās iekārtas un to komponentes ir daudz lētāk. Tā arī bijis līdz šim, jo tieši Āzijas valstīs tikušas saražotas komponentes lielākajiem tehnoloģiju uzņēmumiem pasaulē, kas piedāvā risinājumus arī auto ražotājiem. Taču fakti ir un paliek tādi, ka dēļ Covid-19 Āzijas pusvadītāju ražošanas centros ražošana ir tikusi ierobežota, kas izraisījusi vispasaules piegāžu ķēdes krīzi. No tā nepastarpināti cieš arī tie, kas nodarbojas ar automašīnu transportēšanu un auto piegādā pircējiem, kuri tās gaida.