Automašīnu transporta nozares jaunumi globālajā tirgū

2016. gads autobūves industrijā iezīmējies ar vairākiem interesantiem notikumiem, kas var mainīt nozares attīstību un prioritātes. Tirgus lielākie spēlētāji liek lielas likmes uz modernajām tehnoloģijām un bezpilota vadību. Piedāvājam īsu apskatu par, mūsuprāt, 5 svarīgiem notikumiem saistībā ar automašīnu transporta nozari.

VW – augstāka produktivitāte un mazāka dažādība 

Volkswagen vadība izsludinājusi jauno “Transform 2025+” attīstības plānu, kurā uzsvars tiks likts uz apvidus automašīnām un elektromobiļu ofensīvu šīs desmitgades noslēgumā.

Lai arī pārstrukturizācijas plāns iesākts ar 30000 darba vietu samazināšanu, tai skaitā 23000 Vācijas rūpnīcās, Volkswagen valdes priekšsēdētājs Herberts Dīss izteicās: “Gan automašīnu, gan rezerves daļu ražotnēs vairosim produktivitāti par 25%. Ar mazāk darbiniekiem būvēsim vairāk automašīnas.” 

3,5 miljardu lielas investīcijas tiks izlietotas rūpnīcu pielāgošanai elektromobiļu un to rezerves daļu ražošanai. 

Attīstības plāns arī nosaka, ka par 30-60% tiks samazināta jaunu modeļu un automobiļu nākamo paaudžu izstrāde. Par 30-40% tiks samazināta dzinēju un ātrumkārbu izvēle, kā arī pieejamo platformu klāsts, pilnībā likvidējot šobrīd 11 vecākās.

Kompānija turpmāk plāno visas iekšdedzes dzinēju automašīnas būvēt uz modulārās MQB šasijas. “MQB ir Volkswagen Group mugurkauls, jo 80% automašīnu ir balstītas uz šīs šasijas,” saka Herberts Dīss.

Kompānija savā produktu klāstā līdz 2020. gadam plāno piedāvāt 19 apvidus automašīnu modeļus. Salīdzināšanai – šobrīd klāstā ir pieejami tikai divi modeļi. VW seko līdzi tendencēm pasaules tirgū, kur ASV vien 2016. gadā SUV klase piedzīvoja 20% kāpumu. Uzņēmums plāno, ka SUV klases sastādīs 30-35% no Volkswagen pārdotajām automašīnām Eiropā, Ķīnā un ASV.

Ambiciozi mērķi ir izvirzīti bezizmešu transportlīdzekļu ražošanā – no 2025. gada pārdot vismaz 1 miljonu elektromobiļu gadā, tirgū piedāvājot vairāk nekā 30 dažādus modeļus.

Mercedes-Benz kravas automašīnām gatavas autonomai braukšanai pa šosejām

Vācijā uz A52 autobāņa Daimler-Trucks uzņēmums nodemonstrējis izcilu piemēru plašajām digitālā laikmeta iespējām – trīs ar bezvadu internetu savienoti kravas auto bez vadītājiem pie stūres veica nevainojamu izmēģinājuma braucienu pilnas satiksmes apstākļos. Trīs savienotās automašīnās veido aerodinamiski optimālu un pilnībā automatizētu kolonnu, ļaujot ekonomēt degvielu un vietu uz ceļa.

Highway Pilot Conncet Sistēmas attīstības fāzē ir iespējama trīs kravas automašīnu savstarpēja sadarbība, kurā 40 tonnu smagie auto paterē tikai 26 l degvielas uz 100 km, kā arī aizņem pusi no citkārt nepieciešamās vietas satiksmē. Precīzi sensori un kameras garantē ļoti ātras vadāmības reakcijas kravas automašīnās dažādās satiksmes situācijās. Transportlīdzekļi ir aprīkoti ar lineārām un sānu vadības sistēmām. Mercedes-Benz kravas automašīnas ģenerē vērtīgu informāciju iepriekš neiedomājamos apmēros -katrā auto ir vairāk nekā 400 sensori, kas savienoti ar programmu, radot vairāk informācijas kā pasažieru laineris.

Lai arī automašīnas ir savienotas kopā kā viena vienība, jebkurā braukšanas brīdī kravas automašīnas vadību var pārņemt autovadītājs. Paredzams, ka pilnīgi automatizētā vadības sistēma sniegs ievērojamu atslodzi kravas automašīnu vadītājiem, braucot konvojā garas un monotonas distances.

No juridiskā viedokļa šī sistēma pagaidām ir atļauta tikai Bādenes-Vurtemburgas federālajā pavalstī. Testa braucieni notiek tikai ar individuāli izsniegtām atļaujām, bet pavisam drīz tas būs ierasts skats uz Vācijas lielceļiem.

https://www.youtube.com/watch?v=bwoRLCvUgyc

VW liek lielu uzsvaru uz loģistikas izaugsmi.

Tomas Zernehels, Volkswagen grupas loģistikas nodaļas vadītājs, izteicies, ka uzņēmums plāno nodrošināt, lai inovācijas loģistikas sektorā tiktu ieviestas pēc iespējas ātrāk visos grupas zīmolos.

VW group “Loģistikas inovācijas dienas” seminārā, kuru apmeklēja 230 uzņēmuma loģistikas eksperti un 130 ārpakalpojumu uzņēmumu pārstāvji, prezentēja jaunus risinājumus transporta sektoram.

“Aizvien pieaugošā digitalizācija loģistikas iespējām paver jaunu līmeni. Šogad semināra galvenā tēma bija loģistikas un IT sektoru sadarbība, lai kopīgā diskusijā ar mūsu partneriem atrastu pareizos loģistikas risinājumus,” teica VW Group loģistikas vadītājs Tomas Zernehels.

Sarežģītā atlases procesā tika izvēlēti 18 iespējamie risinājumi, no kuriem īpaši jāizceļ individuālie transporta roboti ar autonomas navigācijas funkcijām, īpaši vieglas exoskeletu palīgierīces darbiniekiem un metodes, kas ļauj atpazīt automašīnas vai rezerves daļas bez transpondera vai skenera izmantošanas. Jau tagad VW Group rūpnīcās pakāpeniski tiek ieviesta automātiska transfēru sistēma no un uz noliktavām un autonoma transportēšanas sistēma rūpnīcas teritorijā.

Ķīna joprojām spēcīgs spēlētājs loģistikas pakalpojumu tirgū

Neskatoties uz nelielo ekonomiskā izrāviena mazināšanos, Ķīna automobiļu industrijā ir milzīgs tirgus, kas nākotnē tikai turpinās attīstīties. Vairāki ar autobūvi saistīti uzņēmumi savas biznesa cerības saista ar lielo Austrumu valsti.

Vācijas industrijas gigants “ThyssenKrupp” būvē jaunu automašīnu stūres sistēmu ražotni Ķīnā. Vairāk nekā 200 miljonu eiro lielās investīcijas ļaus uzņēmumam centralizēt šo sistēmu ražošanu un palielināt ražošanas apjomu līdz pat četriem miljoniem vienību. Saražotā produkcija ir paredzēta tikai un vienīgi vietējam tirgum. 

Dienvidkorejas autobūves smagsvari “Hyundai” un “Kia” atvēruši jaunu rūpnīcu Ķīnā. Pērn tika pārdotas 7 miljoni Hyundai un Kia automašīnas, bet 2017. gadā korejieši plāno pārdot vairāk nekā 8,25 miljonus. Arī Volvo, Honda un BMW ir paziņojuši savus plānus paplašināt savu darbību Ķīnā. 

Arī Latvija cenšas izmantot Ķīnas ekonomikas milzīgo potenciālu – Jelgavā prezentēts multimodālā loģistikas centra projekts. Iecerētais centrs savienos visas nepieciešamās infrastruktūras un būs viens no virzieniem Zīda ceļa savienonojumam Kontinentālai Eiropai ar citām valstīm. 

“Cargo Center Jelgava” būs nozīmīgs transporta mezgls kravu novirzīšanā un apkalpošanā reģionā starp visām Baltijas, Krievijas, Skandināvijas, Āzijas un Eiropas ostām un kravu saņēmējiem. Potenciālos klientus var iedalīt trīs lielās grupās – dzelzceļa kravu operatori, loģistikas kompānijas, vairumtirdzniecības un rūpniecības kompānijas.

Brexit – liels izaicinājums britu autobūvei

Pēc referenduma vasaras vidū par Lielbritānijas izstāšanās no Eiropas Savienības ekonomikas eksperti savās prognozēs bija piesardzīgi un apgalvoja, ka lielāka skaidrība būs pēc kāda laika. Decembra vidū aiz slēgtām durvīm noritēja valdības un Lielbritānijas autobūves pārstāvju tikšanās par galveno tematu – Brexit.

“Mēs esam pārliecināti, ka mūsu valsts joprojām ir lieliska vieta investīcijām un biznesam. Vēlamies radīt vislabākos apstākļus tirdzniecībai šeit ražotajiem precēm un pakalpojumiem, ieskaitot ārkārtīgi svarīgo automašīnu sektoru,” saka Deivids Deivis, sekretārs, kurš atbild par dažādiem jautājumiem saistībā Lielbritānijas ar izstāšanos no Eiropas Savienības.

Automobiļu industrija ir lielākā Lielbritānijas eksporta nozare, kas 2015. gadā eksportēja 1,2 miljonus automašīnu un radīja 40,52 miljonus eiro lielus ienākumus, kā arī nozarē tika nodarbināti 169 000 cilvēki.

Valdības ierēdņu un autobūves nozares pārstāvju tikšanās laikā tika izsvērtas iespējas stiprināt vietējo autobūvi un izvirzīt prioritatēs gaidāmajam Brexit. Nozares pārstāvji lēš, ka nodokļu apjoms automašīnu importam un eksportam var sasniegt pat 5,2 miljardus eiro.

“Ilgstoša atrašanās vienotā tirgū ir palīdzējusi padarīt mūsu autobūvi par vienu no vislabākajām pasaulē un kritisku Lielbritānijas ekonomikas daļu. Ir ļoti būtiski, lai mēs saglabātu šo statusu, tāpēc strādāsim kopā ar valdību un mūsu partneriem Eiropā, lai  nākotnē saglabātu mūsu sektora globālos panākumus,” sacīja Britu autobūves asociācijas pārstāvis Maiks Houvzs.