Normunds Avotiņš par Fiat 124 Sport Coupe
Automašīnu transporta un loģistikas uzņēmums “Kurbads” sadarbībā ar Normundu Avotiņu uzsāk jaunu rakstu sēriju par ekskluzīvām, kolekcijas un sporta automašīnām. Kā pirmo prezentējam rakstu par Fiat 124 Sport Coupe.
Kā būtu varējusi izskatīties “žiguļa” coupe? Automašīnu transporta un loģistikas uzņēmums “Kurbads” ved sporta auto 70. gadu ģimenes galvai – Fiat 124 Sport Coupe.
2020. gada nogalē automašīnu transporta un loģistikas uzņēmumam Kurbads
atkal radās interesanta iespēja demonstrēt pieredzi un atbildību pārvadājot
vēsturisku spēkratu. Uz Vāciju tika transportēts 70. gadu “skaistums, kas pieejams
tautai” jeb “affordable beauty”, viena no tā laika izskatīgākajām itāļu Gran Turismo
tipa automašīnām – Fiat 124 Sport Coupe.
TAUTAS SPORTA AUTO
1974. gada ražojuma divdurvju automašīna pieder trešajai un pēdējai šī modeļa
paaudzei, jo Sport Coupe pārtrauca ražot vien gadu vēlāk pēc tumšsarkanā
eksemplāra noripošanas no konveijera Turīnā. Īpatnējo priekšdaļas dizainu ar
masīvu viengabala radiatora restes rāmi modelis iemantoja vien 1973. gadā, kad
šķīrās no savienotajiem dubultlukturiem un aizmugurējās optikas no Lamborghini
Jarama. Aprīkots ar 1,6 vai, kā šajā gadījumā, 1,8 litru četrcilindru dzinēju,
elegantais auto spēja attīstīt ātrumu līdz pat 185 km/h. Motori galvenokārt bija
aizgūti no Fiat vidējās klases sedana 132, kam bija līdzīgi, atdalīti priekšējie
dubultlukturi, un kurš tika ražots līdz pat 80. gadu sākumam. Ievērības cienīgi ir šī
eksemplāra Abarth diski, kas gan biežāk sastopami uz oriģinālajiem 124 Spider.
FIAT 124 PAR PAMATU VAZ-2101 “KAPEIKA”
Kā liecina modeļa nosaukums, sporta auto ar klasisku trīsapjomu virsbūvi, četrām
sēdvietām un salīdzinoši lielu bagāžnieku tika radīts uz Fiat 124 sedana bāzes. Kā
visiem zināms, tas bija ne vien 1967. gada Eiropas Gada auto titula laureāts, bet
arī “donors” pirmajam Toljati rūpnīcas modelim bijušajā PSRS, VAZ-2101.
Novietojot blakus abu automašīnu attēlus, grūti iztēloties tos kā radiniekus, tomēr
tā ir, – pievērsiet uzmanību kaut vai spidometram. Uzlūkojot automašīnu transporta
un loģistikas uzņēmuma Kurbada transportētās automašīnas attēlus un
sasprindzinot iztēli, var pat iztēloties, kā būtu varējis izskatīties sporta auto
padomju ģimenes tēvam jeb “family man”, – ja vien tā būtu bijusi citāda valsts…
ITĀĻI PIETURAS PIE PĀRBAUDĪTĀM VĒRTĪBĀM
Lai gan automašīnu vēsturnieki labprātāk pievēršas 60. gadu Sport Coupe, šis
eksemplārs pelnījis ne mazāk cieņas. Tā salons modernizācijas laikā izmainījās
pavisam maz, kas 1972. gadā varbūt tika uzskatīts par vecmodīgu trūkumu (kam
gan patiktu gaisa temperatūras regulēšana līdzās stāvbremzei!), taču no šī brīža
skatupunkta tas ir pat pluss, jo ataino garāku modeļa vēstures posmu. Ko vērta
vien ir autosporta stilā veidotā papildrādītāju rinda paneļa vidū un sēdekļu apdare
“punktiņā”, sastopama dažādos toņos. Fiat 124 Sport Coupe bija savam laikam
drošs auto, un tam bija augstumā regulējama stūre.
FIAT 124 SPORT COUPE IECIENĪTS ARĪ ASV
Sport Coupe biogrāfijā ietilpst arī viesizrādes ASV, kur importa Fiat izpelnījās
cieņu duālā rakstura dēļ: tas bija glīts, ar to bija jautri braukt un vienlaikus tas bija
gluži ērts transportlīdzeklis par nelielu naudu. Tomēr nesteidzieties vagot
aiz okeāna vēsturisko auto tirdzniecības vietnes cerībā atrast lētāku eksemplāru
par šo. Eiropas ražojuma spēkratu karjeru ASV toreiz neizbēgami iekrāsoja ķēmīgi
bamperi un samocīti motori, attiecīgi, drošības un izmešu ierobežojumu dēļ.
Tomēr amerikāņu italofilu klubu apritē cirkulē ne mazums glītu Sport Coupe
eksemplāru oriģinālizpildījumā – un par patiesi pievilcīgām cenām. Fiat 124 Sport
Coupe sevišķi iecienīts azartiskās vadāmības dēļ, jo ir viegls un apgādāts ar disku
bremzēm visiem četriem riteņiem, kas 70. gados nebūt nebija izplatīta prakse.
VĒSTURISKA SPORT COUPE KO VAR ATĻAUTIES ŠODIEN
Nevar noliegt, ka pirmo divu paaudžu Fiat 124 Sport Coupe dizains liek sisties
sirdij straujāk. Tomēr paturēsim prātā, ka automašīna sākotnēji bija iecerēta kā
pieejams sporta automobilis relatīvi plašam pircēju lokam. Automobiļu vēsturē
netrūkst gadījumu, kad dažus gadu desmitus vēlāk tāds “tautas auto” attālinās no
oriģinālās koncepcijas ar gaismas ātrumu un stratosfēriskām cenām. Fiat 124
Sport Coupe ir patīkams izņēmums, jo pagaidām ir relatīvi lēts un samērā viegli
uzturams, ja pazīstat kādu, kam uzticēt Weber karburatoru. Tātad, šis Fiat ir arī
labs starts uz aizraujošo vēsturisko automašīnu pasauli.