Normunds Avotiņš par Fiat 124 Sport Coupe

Automašīnu transporta un loģistikas uzņēmums “Kurbads” sadarbībā ar Normundu Avotiņu uzsāk jaunu rakstu sēriju par ekskluzīvām, kolekcijas un sporta  automašīnām. Kā pirmo prezentējam rakstu par Fiat 124 Sport Coupe.

Kā būtu varējusi izskatīties “žiguļa” coupe? Automašīnu transporta un loģistikas uzņēmums “Kurbads” ved sporta auto 70. gadu ģimenes galvai – Fiat 124 Sport Coupe.

2020. gada nogalē automašīnu transporta un loģistikas uzņēmumam Kurbads

atkal radās interesanta iespēja demonstrēt pieredzi un atbildību pārvadājot

vēsturisku spēkratu. Uz Vāciju tika transportēts 70. gadu “skaistums, kas pieejams

tautai” jeb “affordable beauty”, viena no tā laika izskatīgākajām itāļu Gran Turismo

tipa automašīnām – Fiat 124 Sport Coupe.

 

TAUTAS SPORTA AUTO

1974. gada ražojuma divdurvju automašīna pieder trešajai un pēdējai šī modeļa

paaudzei, jo Sport Coupe pārtrauca ražot vien gadu vēlāk pēc tumšsarkanā

eksemplāra noripošanas no konveijera Turīnā. Īpatnējo priekšdaļas dizainu ar

masīvu viengabala radiatora restes rāmi modelis iemantoja vien 1973. gadā, kad

šķīrās no savienotajiem dubultlukturiem un aizmugurējās optikas no Lamborghini

Jarama. Aprīkots ar 1,6 vai, kā šajā gadījumā, 1,8 litru četrcilindru dzinēju,

elegantais auto spēja attīstīt ātrumu līdz pat 185 km/h. Motori galvenokārt bija

aizgūti no Fiat vidējās klases sedana 132, kam bija līdzīgi, atdalīti priekšējie

dubultlukturi, un kurš tika ražots līdz pat 80. gadu sākumam. Ievērības cienīgi ir šī

eksemplāra Abarth diski, kas gan biežāk sastopami uz oriģinālajiem 124 Spider.

 

FIAT 124 PAR PAMATU VAZ-2101 “KAPEIKA”

Kā liecina modeļa nosaukums, sporta auto ar klasisku trīsapjomu virsbūvi, četrām

sēdvietām un salīdzinoši lielu bagāžnieku tika radīts uz Fiat 124 sedana bāzes. Kā

visiem zināms, tas bija ne vien 1967. gada Eiropas Gada auto titula laureāts, bet

arī “donors” pirmajam Toljati rūpnīcas modelim bijušajā PSRS, VAZ-2101.

Novietojot blakus abu automašīnu attēlus, grūti iztēloties tos kā radiniekus, tomēr

tā ir, – pievērsiet uzmanību kaut vai spidometram. Uzlūkojot automašīnu transporta

un loģistikas uzņēmuma Kurbada transportētās automašīnas attēlus un

sasprindzinot iztēli, var pat iztēloties, kā būtu varējis izskatīties sporta auto

padomju ģimenes tēvam jeb “family man”, – ja vien tā būtu bijusi citāda valsts…

 

ITĀĻI PIETURAS PIE PĀRBAUDĪTĀM VĒRTĪBĀM

Lai gan automašīnu vēsturnieki labprātāk pievēršas 60. gadu Sport Coupe, šis

eksemplārs pelnījis ne mazāk cieņas. Tā salons modernizācijas laikā izmainījās

pavisam maz, kas 1972. gadā varbūt tika uzskatīts par vecmodīgu trūkumu (kam

gan patiktu gaisa temperatūras regulēšana līdzās stāvbremzei!), taču no šī brīža

skatupunkta tas ir pat pluss, jo ataino garāku modeļa vēstures posmu. Ko vērta

vien ir autosporta stilā veidotā papildrādītāju rinda paneļa vidū un sēdekļu apdare

“punktiņā”, sastopama dažādos toņos. Fiat 124 Sport Coupe bija savam laikam

drošs auto, un tam bija augstumā regulējama stūre.

 

FIAT 124 SPORT COUPE IECIENĪTS ARĪ ASV

Sport Coupe biogrāfijā ietilpst arī viesizrādes ASV, kur importa Fiat izpelnījās

cieņu duālā rakstura dēļ: tas bija glīts, ar to bija jautri braukt un vienlaikus tas bija

gluži ērts transportlīdzeklis par nelielu naudu. Tomēr nesteidzieties vagot

aiz okeāna vēsturisko auto tirdzniecības vietnes cerībā atrast lētāku eksemplāru

par šo. Eiropas ražojuma spēkratu karjeru ASV toreiz neizbēgami iekrāsoja ķēmīgi

bamperi un samocīti motori, attiecīgi, drošības un izmešu ierobežojumu dēļ.

Tomēr amerikāņu italofilu klubu apritē cirkulē ne mazums glītu Sport Coupe

eksemplāru oriģinālizpildījumā – un par patiesi pievilcīgām cenām. Fiat 124 Sport

Coupe sevišķi iecienīts azartiskās vadāmības dēļ, jo ir viegls un apgādāts ar disku

bremzēm visiem četriem riteņiem, kas 70. gados nebūt nebija izplatīta prakse.

 

VĒSTURISKA SPORT COUPE KO VAR ATĻAUTIES ŠODIEN

Nevar noliegt, ka pirmo divu paaudžu Fiat 124 Sport Coupe dizains liek sisties

sirdij straujāk. Tomēr paturēsim prātā, ka automašīna sākotnēji bija iecerēta kā

pieejams sporta automobilis relatīvi plašam pircēju lokam. Automobiļu vēsturē

netrūkst gadījumu, kad dažus gadu desmitus vēlāk tāds “tautas auto” attālinās no

oriģinālās koncepcijas ar gaismas ātrumu un stratosfēriskām cenām. Fiat 124

Sport Coupe ir patīkams izņēmums, jo pagaidām ir relatīvi lēts un samērā viegli

uzturams, ja pazīstat kādu, kam uzticēt Weber karburatoru. Tātad, šis Fiat ir arī

labs starts uz aizraujošo vēsturisko automašīnu pasauli.