Šoreiz Kurbada vēsturisko auto pārvadājumu krātuvē iekļuvis 70. – 80. gadu “tautas” sporta auto no Japānas – Datsun 280ZX. Izteiksmīgs, pārlaicīgs dizains, rindas sešu cilindru dzinējs, klasiskā piedziņa un atzīstama izturība, padarījusi Datsun 280ZX par iecienītu youngtimer ar plašām iespējām kādudien kļūt par īstenu klasiku, – ja vien tas jau nav noticis.

GALVENAIS MĒRĶIS – ASV

Šis automobilis pieder otrajai tā saukto Nissan Z modeļu paaudzei (S130) no septiņām, – ja ierēķinām arī jaunāko Z izlaidumu. Z modeļu sāga aizsākās XX gs. 60. gados. Kamēr japāņu motociklu ražotāji ar nedārgiem un izturīgiem braucamrīkiem transformēja motopasauli, Datsun nolēma paveikt to pašu sporta automašīnu tirgū. Pirmais Datsun 240Z, Japānas tirgū pazīstams kā Nissan Fairlady Z, iznāca 1969. gadā. Datsun zīmols tika izvēlēts eksportam tāpēc, ka Nissan marka tolaik vēl nebija pietiekami atpazīstama ASV, kas kļuva par galveno Z-mašīnas tirgu.

Patlaban tāda auto cena izsolēs ievērojami pārsniedz 1 000 000 ASV dolāru. Ņemot vērā, ka tika saražoti vien 350 eksemplāri, tas arī nepārsteidz.

Leģendārā auto dizainera Albrehta Gerca (Albrecht Goertz) iedvesmotais coupe siluets, ar garu priekšdaļu un iedziļinātiem starmešiem, izrādījās vienlaikus revolucionārs un globāli pievilcīgs. Kad desmit gadus vēlāk Nissan izveidoja Datsun Z modeli ar pagarinātu aizmuguri un 2+2 sēdvietu formulu, japāņu automobilis profilā attāli līdzinājās Ferrari Daytona, kas jau pats par sevi ir kompliments.

MOTORS “SUPERKĀRAM”

Oriģinālā Datsun 240Z tapšanas procesu spilgti iekrāso netieša saistība ar citu, mūsdienās retu un dārgu tālaika japāņu sporta auto Toyota 2000GT. Lai ietaupītu līdzekļus, Nissan sporta automašīnas projekts sākotnēji tika īstenots sadarbībā ar motociklu ražotāju Yamaha. Laika gaitā Nissan pārliecinājās, ka Yamaha izstrādātais 2 litru DOHC dzinējs ir par vāju, un no projekta atteicās. Yamaha pabeidza prototipu vienatnē un piedāvāja to pasaulē konservatīvākajam autoražotājam. Apstākļu sakritības dēļ Toyota vadība piekrita “halo car” izgatavošanai, un tā 2000GT kļuva par pasaulē pirmo japāņu superauto un vēlāku kolekciju pērli. Patlaban tāda auto cena izsolēs ievērojami pārsniedz miljonu ASV dolāru. Ņemot vērā, ka tika saražoti vien 350 eksemplāri, tas arī nepārsteidz. Datsun Z komerciālie panākumi bija nesalīdzināmi iespaidīgāki – vairāk nekā 600 000 automašīnu, ieskaitot 1974. gada Datsun 260Z.

AIZRAUJOŠS UN UZTICAMS

Taču atgriezīsimies pie mūsu Z mašīnas. Pirmā Datsun Z paaudze bija paveikusi savu uzdevumu – pievērsusi uzmanību, iemantojusi uzticama, plašām masām pieejama sporta auto reputāciju. Datsun 240Z un 260Z bija relatīvi lēti, un pat 70. gadu vidū izlaistais 280Z (sākumā to pārdeva tikai Amerikā) ar 2,8 litru 170 ZS dzinēju ASV bija daudz pieejamāks ne tikai par Eiropas, bet pat dažiem pašmāju ražojumiem. Modeļa popularitāti veicināja arī attīstīts Nissan dīleru tīkls, kamēr ierobežotā skaitā importētos Jaguar, BMW, Porsche un Alfa Romeo spēja uzturēt un saremontēt tikai nedaudzas specializētās darbnīcas. Nissan vadības sākotnējais uzstādījums – pēc iespējas izmantot unificētas detaļas, arīdzan deva savu rezultātu. Tomēr Nissan manīja, ka konkurence un mode mainās. 70. gadu vidū un beigās pircēji kļuva arvien prasīgāki pret komfortu un aprīkojumu. 60. gadu pieticība un tehnoloģiskā tīrība jaunos klientus interesēja mazāk nekā jaunākā modeļa radio.

Ardievu, Datsun, sveiks, Nissan!

Publikas interešu maiņa atstāja graujošu iespaidu uz Z mašīnas konstrukciju. Jaunajā 280ZX no oriģinālā 280Z saglabājās tikai dzinējs un piecpakāpju pārnesumkārba. Unikālā aizmugurējā piekare tika aizstāta ar daudz vienkāršāku luksussedana Datsun 810 piekari, kamdēļ kupeja kļuva ievērojami mīkstāka un tai parādījās nepietiekama “pagriežamība” jeb understeer. Bija arī uzlabojumi, tostarp modernāks stūres pārvads, kas sākumā tika uzstādīts tikai topmodelim ar turbopūti, bet 80. gadu sākumā tika ieviests visās versijās. Automašīnā parādījās ērtāki sēdekļi, blīvāka skaņas izolācija, augstvērtīga stereo iekārta un virsbūvē veiksmīgāk integrēti bamperi. Vizuāli otro paaudzi no pirmās var atšķirt pavisam vienkārši – sākot ar 1978. gadu Datsun Z vairs nav radiatora restes, tikai gaisa sprauga tieši virs priekšējā bampera. Ja, noliekot abus gadagājumus blakus, otrais šķiet garāks, tas nav optisks māns – S130 paaudzē aizmugure tika diskrēti pagarināta, lai ietilpinātu 80 litru degvielas tvertni. 280ZX bija pirmais Datsun modelis līdztekus tā paša zīmola kravas mašīnām, uz kurām ASV parādījās sīks uzrakstiņš “by Nissan”, tā iezīmējot Datsun zīmola pakāpenisku norietu. ASV šis modelis kļuva neticami populārs. Žurnāls Motor Trend to pat nosauca par 1979. gada labāko importa automašīnu.

JAUDAS NEDIENAS

Paradoksālā kārtā versija ar lielāko, 2,8 litru dzinēju jeb 280ZX nemaz nebija ātrākā un jaudīgākā. Jauno izmešu normu dēļ Nissan 280ZX bija tikai 135 ZS, par 35 mazāk nekā vecajam 280Z ar “iešprici” un par 15 mazāk nekā oriģinālajam 240Z. Lielāka svara un garāku pārnesumu dēļ tas bija lēnāks par bāzes modeli – 11 sekundes līdz 100 km/h. Status quo tika atjaunots tikai līdz ar 280ZX turbo parādīšanos, tomēr bija jau par vēlu – 1983. gadā Datsun 280ZX tika ar cieņu izvadīts pēdējā gaitā, kā pirms diviem gadiem tas jau bija noticis ar Datsun zīmolu. Nākamās paaudzes Nissan 300ZX bija pavisam citāds high- tech stila automobilis. Eleganto old-school Z – mašīnu ēra bija beigusies.

Photo
Photo

ATJAUNOTS LATVIJĀ

Kurbada transportētais 1981. gada izlaiduma Datsun 280ZX vairākkārt mainījis īpašniekus, bet Latvijā sākotnēji ievests no Nīderlandes. It kā restaurētā automašīna tobrīd bijusi sliktā stāvoklī – izrūsējuši caurumi grīdā un arkās, stipri bojāts salons un aizlaista tehnika. RetroFutureLV restauratoru rokās Datsun ticis pārmetināts un pārkrāsots, bet salons – pilnībā pāršūts. Dzinējs ticis pie jaunas izplūdes sistēmas, un tam veikta pienācīga regulēšana. Šis 280ZX nāk no gadagājuma, kad 2,8 litru dzinēja jauda atkal tika nedaudz palielināta līdz 145 ZS. Automašīnai ir arī t.s. i – top jeb savdabīga targa tipa jumta konstrukcija ar izņemamām sekcijām, kas parādījās 1980. gadā un nokaitināja oriģinālā “Z” fanus, taču vairoja modeļa popularitāti Amerikā.

Pirmo paaudžu Datsun Z ir relatīvi pieejams un viegli uzturams automobilis, jo savulaik saražots milzīgā skaitā. Eiropā pie braucoša eksemplāra var tikt par 15 000 – 25 000 eiro atkarībā no komplektācijas un stāvokļa, “konstruktori” un eksemplāri no ASV ir jūtami lētāki.

Image modal

Privātuma politika

1. Ievads

SIA “KURBADS UN KO” turpmāk – Pārzinis), interneta vietnē www.kurbads.lv (turpmāk – Vietne) veic tādu personas datu apstrādi, kuri ir iegūti no datu subjekta – Vietnes lietotāja (turpmāk – Lietotājs).

Pārzinis rūpējas par Lietotāja privātumu un personas datu aizsardzību, ievēro Lietotāju tiesības uz personas datu apstrādes likumību saskaņā ar piemērojamajiem tiesību aktiem - Eiropas Parlamenta un padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulu 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti (Regula) un citiem piemērojamajiem tiesību aktiem privātuma un datu apstrādes jomā.

Ņemot vērā minēto, Pārzinis ir izstrādājis šo privātuma politiku, ar mērķi sniegt Lietotājam Regulā paredzēto informāciju. 

Privātuma politika ir attiecināma uz datu apstrādi neatkarīgi no tā, kādā formā un/vai vidē Lietotājs sniedz personas datus (Vietnē, papīra formātā, klātienē, vai telefoniski).

Pārzinis patur tiesības jebkurā brīdī mainīt šos noteikumus. Vietnes apmeklētāja pienākums ir patstāvīgi pārbaudīt Vietnes saturu, lai iepazītos ar noteikumu izmaiņām.

2. Pārziņa identitāte un kontaktinformācija

Pārzinis ir SIA “KURBADS UN KO", PVN reģ. Nr. LV50003264331. Pārziņa adrese ir Mazjumpravas iela 24, Rīga, LV-1063, mājaslapa – www.kurbads.lv, e-pasts - kurbads@kurbads.lv, tālrunis –  +371 67803311.

3. Personas datu apstrādes nolūki, kā arī apstrādes juridiskais pamats

Ja Lietotājs Pārzinim iesniedz savus personu datus, telefoniski, izmantojot Vietnes kontaktformas, e-pastu vai cita veida pastu, mēs saglabājam un izmantojam šo informāciju, lai izpildītu vai noslēgtu attiecīgu pakalpojumu sniegšanas līgumu, tai skaitā, klienta identificēšanai; līguma sagatavošanai un noslēgšanai; pakalpojumu sniegšanai (līguma saistību izpildei); klientu apkalpošanai; iebildumu izskatīšanai un apstrādei; klientu lojalitātes celšanai; maksājumu un norēķinu administrēšanai; parādu atgūšanai un piedziņai; faktu pierādīšanai, mājaslapas uzturēšanai un darbības uzlabošanai; biznesa plānošanai un analītikai; plānošanai un uzskaitei. Tāpat, mēs šos datus apstrādāsim informācijas sniegšanai valsts pārvaldes iestādēm un operatīvās darbības subjektiem ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos un apjomā.

Datu apstrādes tiesiskais pamati ir līguma noslēgšanai un izpildei, normatīvo aktu izpildei, saskaņā ar Klienta - datu subjekta piekrišanu, mūsu likumīgās (leģitīmās) intereses (piemēram, pārbaudīt Klienta identitāti pirms līguma noslēgšanas; nodrošināt līguma saistību izpildi; analizēt mājaslapas lietojumu darbību, nodrošināt pakalpojumu sniegšanas efektivitāti, utt.

4. Personas datu kategorijas

Personas datu kategorijas – vārds, uzvārds, personas kods, e-pasta vai pasta adrese, IP adrese, tālruņa numurs, ziņojama vai vēstules saturs, utt.

5. Personas datu saņēmēju kategorijas

Dati tiek izpausti tiem Pārziņa darbiniekiem, kam tie ir nepieciešami tiešo pienākumu veikšanai, lai izpildītu vai noslēgtu attiecīgu pakalpojumu sniegšanas līgumu.

Iegūstot un izmantojot personu datus, mēs daļēji izmantojam ārējo pakalpojumu sniedzēju pakalpojumus, kuri saskaņā ar līgumu stingri ievēro mūsu norādījumus un kurus mēs pirms pakalpojuma izmantošanas un arī turpmāk pastāvīgi kontrolējam.

6. Datu subjektu kategorijas

Datu subjektu kategorijas – Pārziņa esošie, bijušie un potenciālie klienti, kā arī citas personas, kas izsaka vēlmi sazināties ar Pārzini.

7. Datu nodošana ārpus Latvijas

Saņemtos datus nav plānots ārpus Latvijas, Eiropas Savienības vai Eiropas ekonomiskās zonas, kā arī netiks nodoti nevienai starptautiskai organizācijai. Tai pašā laikā, ņemot vērā, ka Vietne ir saistīta ar Google un Facebook servisiem, Pārzinis nevar garantēt, ka minētie uzņēmumi datus nenodos ārpus Eiropas Savienības vai Eiropas ekonomiskās zonas.

8. Datu glabāšanas ilgums

Mēs apstrādājam un glabājam Lietotāja personas datus, kamēr kādai no pusēm pastāv juridisks pienākums datus glabāt.

Pēc tam, kad minētie apstākļi izbeidzas, un ja norādījumos par datu aizsardzību nav minēts citādi, mēs personu datus izdzēšam vēlākais trīs mēnešus pēc tam, kad vairs nav spēkā sākotnējais datu saglabāšanas iemesls, izņemot gadījumus, ja mūsu tiesiskais pienākums ir arī turpmāk saglabāt šos datus (piemēram, bet ne tikai, grāmatvedības uzskaites vai tiesvedības vajadzībām).

9. Datu subjekta piekļuve personas datiem

Datu subjektam ir tiesības mēneša laikā no attiecīga pieprasījuma iesniegšanas dienas saņemt piekļuvi datu subjekta personas datiem.

Lietotājs var iesniegt pieprasījumu par savu tiesību īstenošanu rakstveida formā klātienē, Pārziņa juridiskajā adresē (uzrādot personu apliecinošu dokumentu), pa pastu, vai e-pasta veidā, parakstot ar drošu elektronisko parakstu;

Saņemot Lietotāja pieprasījumu par savu tiesību īstenošanu, Pārzinis pārliecinās par Lietotāja identitāti, izvērtē pieprasījumu un izpilda to saskaņā ar normatīvajiem aktiem.

Lietotājam ir tiesības saņemt normatīvajos aktos noteikto informāciju saistībā ar viņa datu apstrādi, tiesības pieprasīt piekļuvi saviem personas datiem, kā arī pieprasīt Pārzinim veikt to papildināšanu, labošanu vai dzēšanu, apstrādes ierobežošanu vai tiesības iebilst pret apstrādi, ciktāl šīs tiesības nav pretrunā ar datu apstrādes mērķi (līgumu noslēgšana vai izpilde).

Datu subjektam nav tiesību saņemt informāciju, ja šo informāciju aizliegts izpaust saskaņā ar likumu nacionālās drošības, valsts aizsardzības, sabiedrības drošības, krimināltiesību jomā, kā arī nolūkā nodrošināt valsts finanšu intereses nodokļu lietās vai finanšu tirgus dalībnieku uzraudzību un makroekonomisko analīzi.

10. Sīkdatņu apstrāde

Vietnē tiek vākti dati par Vietnes apmeklētājiem, tādējādi gūstot iespēju Vietnes uzturētājam izvērtēt, cik noderīga ir Vietne, un kā to varētu uzlabot.

Pārzinis nemitīgi pilnveido Vietni, ar mērķi, uzlabot tās lietošanu, tāpēc Pārzinim ir jāzina, kāda informācija ir svarīga Vietnes apmeklētājiem, cik bieži viņi šo Vietni apmeklē, kādas ierīces un pārlūkprogrammu viņi izmanto, no kāda reģiona nāk apmeklētāji, un kādu saturu vislabprātāk lasa.

Pārzinis izmanto sistēmu Google Analytics, kas ļauj Pārzinim analizēt, kā apmeklētāji izmanto Vietni. Par to, kā darbojas Google Analytics pamatprincipi, iespējams uzzināt Google mājas lapā https://support.google.com/analytics/answer/1012034?hl=lten&ref_topic=6157800. Pārzinis izmanto savāktos datus savās tiesiskajās interesēs, lai uzlabotu izpratni par Vietnes apmeklētāju vajadzībām un uzlabotu pieejamību Pārziņa publiskotajai informācijai. Apmeklētājs jebkurā laikā var pārtraukt datu vākšanu Google Analytics, kā tas ir aprakstīts šeit: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/.

Serveris, kurā izvietota Vietne, var reģistrēt apmeklētāja nosūtītos pieprasījumus (izmantotā ierīce, pārlūkprogramma, IP adrese, piekļuves datums un laiks). Šajā punktā minētie dati tiek izmantoti tehniskiem nolūkiem: lai nodrošinātu Vietnes pienācīgu funkcionēšanu un drošību un izmeklētu iespējamos drošības incidentus. Šajā punktā minēto datu vākšanas pamats ir Pārziņa tiesiskā interese nodrošināt Vietnes tehnisku pieejamību un integritāti.

Sīkdatnes ir nelieli faili, kurus, katru reizi, kad apmeklētājs apmeklē Vietni, pārlūkprogramma saglabā apmeklētāja datorā tādā apmērā, kā norādīts apmeklētāja datora pārlūkprogrammas iestatījumos. Atsevišķas sīkdatnes tiek izmantotas, lai atlasītu un piemērotu apmeklētājam piedāvājamo informāciju un reklāmas, pamatojoties uz saturu, ko apmeklētājs aplūkojis agrāk, un tādējādi veidotu apmeklētājiem Vietnes lietošanu vienkāršu, ērtu un individuāli piemērotu. Papildu informāciju par sīkdatnēm, kā arī to dzēšanu un pārvaldīšanu, var iegūt mājaslapā www.aboutcookies.org

Vietne izmanto sīkdatnes, lai vāktu lietotāja IP adreses un pārlūkošanas informāciju un ļautu Vietnei atcerēties apmeklētāja izvēli. Sīkdatnes ļauj Pārzinim sekot līdzi Vietnes datu plūsmai un lietotāju mijiedarbībai ar Vietni – Pārzinis izmanto šos datus, lai analizētu apmeklētāju uzvedību un uzlabotu Vietni. Sīkdatņu izmantošanas tiesiskais pamats ir Pārziņa leģitīmā interese nodrošināt Vietnes funkcionalitāti, pieejamību un integritāti.

Apmeklētājs var kontrolēt un/vai dzēst sīkdatnes pēc savas izvēles. Plašāka informācija par šo procesu ir pieejama šeit www.aboutcookies.org. Apmeklētājs var izdzēst visas sīkdatnes, kuras ir viņa datorā, un lielāko daļu pārlūkprogrammu var iestatīt tā, lai tiktu bloķēta sīkdatņu ievietošana datorā. Apmeklētājs var atteikties no sīkdatnēm pārlūkprogrammas izvēlnē vai https://tools.google.com/dlpage/gaoptout. Lai veiktu nepieciešamos uzstādījumus, apmeklētājam nepieciešams iepazīties ar savas pārlūkprogrammas noteikumiem. Sīkdatņu bloķēšanas gadījumā apmeklētājam manuāli būs jāpielāgo iestatījumi ikreiz, kad tiks apmeklēta Vietne, turklāt pastāv iespējamība, ka daži pakalpojumi un funkcijas nedarbosies.

Statistikas datiem par Vietnes apmeklētājiem var piekļūt tikai tie Pārziņa darbinieki, kuri ir atbildīgi par tādu datu analīzi.

Ja nav noteikts citādi, sīkdatnes tiek glabātas, kamēr tiek izpildīta darbība, kādam nolūkam tās vāktas, un pēc tam tās tiek dzēstas.

Gadījumā ja Pārziņa Vietnē ir paraudzēta foruma vai komentāru iespēja, šādā gadījumā, Vietnē tiek saglabāti IP adrese, kā arī dati, ko norādījis pats apmeklētājs. Sīkdatnes, kas satur šos datus, Jūsu ērtībām (lai nākamreiz nebūtu jāraksta pa jaunu) var tikt saglabātas vienu gadu.


Nodrošina
SĪKDATNES NOSAUKUMS
IZMANTOŠANAS NOLŪKS
UZGLABĀŠANAS ILGUMS
Google Analytics
_ga
Izmanto, lai noteiktu tīmekļa vietnes unikālos apmeklētājus, piešķirot katram nejaušā kārtībā ģenerētu identifikatoru (“Google Universal Analytics” sīkdatne)
2 gadus no izveidošanas
Google Analytics
_gid
Izmanto, lai noteiktu tīmekļa vietnes unikālos apmeklētājus (“Google Universal Analytics” sīkdatne)
24 stundas no izveidošanas
Google Analytics
_gat_UA-39952253-1
Izmanto, lai samazinātu Google reģistrēto datu apjomu, ja ir liels lietotāju skaits tīmekļa vietnē (“Google Universal Analytics” sīkdatne)
1 minūti no izveidošanas

11. Trešo personu tīmekļa vietnes

Mēs, iespējams, sadarbosimies ar trešajām personām, kas ir pilnvaroti ievietot trešo personu sīkdatnes mūsu vietnēs vai mūsu pakalpojumus, lietotnēs un rīkos ar jūsu piekrišanu. Šie pakalpojumu sniedzēji ļauj mums nodrošināt jums labāku, ātrāku un drošāku tīmekļa vietnes lietošanas pieredzi. Ievērojiet, ka uz trešo personu sīkdatnēm attiecas trešo personu privātuma politika, tāpēc mēs neuzņemamies nekādu atbildību par šīm privātuma politikām.

Vietnē ir uzstādīts rīks "Facebook pixel". Šī rīka izmantošanas mērķis ir satura un reklāmu pielāgošana Facebook lietotājiem. Lai uzzinātu vairāk par Facebook privātuma politiku, noklikšķinot šeit https://www.facebook.com/about/privacy/. Tāpat jūs varat izmainīt reklāmas iestatījumus savā Facebook profilā.

12. Tiesības iesniegt sūdzību uzraudzības iestādei

Datu subjektam ir tiesības iesniegt sūdzību uzraudzības iestādei (Datu valsts inspekcijai). Dokumentus Datu valsts inspekcijā pieņem, izmantojot pastu, elektronisko pastu (ar drošu elektronisko parakstu parakstītus dokumentus), kā arī tos var atstāt Blaumaņa ielā 11/13, Rīgā, 1.stāva pastkastē. Datu valsts inspekcija pieņem elektroniskā pasta sūtījumus, kas saņemti uz elektroniskā pasta adresi info@dvi.gov.lv.

13. Privātuma politikas spēkā esamība

Mēs paturam tiesības laiku pa laikam izmainīt un papildināt šīs privātuma politikas saturu, lai precizētu aprakstu tam, kā mēs apstrādājam jūsu datus.

Ņemot vērā minēto, aicinām regulāri pārskatīt šo privātuma politiku, lai Jūs būtu lietas kursā par Jūsu personas datu apstrādi Vietnē.