Inovatīvu risinājumu kuģniecībā ietekme uz automašīnu transportēšanas nozari Baltijā

Pārvietošanās transportlīdzeklī bez vadītāja nav vairs tikai sauszemes un gaisa transporta privilēģija. Iespējamība, ka kuģi bez apkalpes pārvadā automobiļu kravu, ar katru dienu kļūst aizvien reālāka.

Nav izslēgts, ka jau tuvākajās desmitgadēs būs atrodami “spoku kuģi”, kas bez apkalpes nogādās kravas plānotajā galamērķī, tai skaitā arī Baltijas jūrā. Jūras transporta kontrole tiks veikta no sauszemes. Šāda tehnoloģija jau tiek izmēģināta vieglajām un kravas automašīnām.

Lai arī kuģošana bez apkalpes liekas gana tāla nākotne, ārvalstu eksperti uzskata, ka lielu labumu no tā varētu gūt automašīnu transporta kompānijas, bet idejas realizēšana ir atkarīga no daudziem faktoriem. Kā īsti šie spoku kuģi ietekmētu transporta nozari pie mums, Baltijā. 

Automašīnu transporta sektora interese par inovācijām

Automašīnu transporta kompānijas “Kurbads” loģistikas komanda pauž viedokli: “Ja piepildītos ārvalstu ekspertu sacītais, tas būtu liels ieguvums mūsu kompānijai un klientiem tieši kravas pārvadāšanas kvalitātes jomā, jo gadās, ka bojājumi automašīnām tiek nodarīti tieši uz kuģiem cilvēciskā faktora dēļ. Svarīgs aspekts būtu tieši pats uzkraušanas process, cik ātri un droši tas notiktu automatizācijas procesā. Sauszemes transportā šis cilvēciskais faktors negadījumos ir līdzīgs. Sekojam līdzi tehnoloģiju attīstībai visā transporta nozarē.”

Kuģniecības konsultāciju kompānijas  “Dynamar” vecākais kuģniecības konsultants Dirks Visers apgalvo, ka “visā jūras transporta nozarē lielāko labumu no sekmīga projekta gūtu tieši automašīnu pārvadātāju sektors, jo kompāniju pārvadātā krava – automobiļi jau tagad ir automatizācijas avangardā ar autonomi braucošiem transportlīdzekļiem.”

Kuģi bez apkalpes nav revolūcija zinātnē. “Šāda tehnoloģija jau ir brīvi pieejama tirgū. Tās priekšrocības tiek demonstrētas “Google” automobilī, kas pārvietojas bez vadītāja. Tomēr tehnoloģiju vajag integrēt jūras transportā un veikt pārbaudes,” saka stratēģisko pētījumu un inovāciju kompānijas “DNV GL” jūras transporta vecākais pētnieks Hans-Antons Tvete. automašīnu transporta nozares izdevumā “Automotive Logistics”.

Viņš apgalvo, ka Ro-Ro (roll on/roll off) bez apkalpes kuģi būs noderīgi: “Lai arī kuģis ir lēnāks, mēs ticam, ka ar biežākiem reisiem, augstu pieejamību un funkcionalitātes uzlabošanu tas spēs sekmīgi darboties automašīnu transporta sektorā.”

 “Kurbads” loģistikas speciālists Baltijas valstīs Toms Hartmanis norāda, ka “šādas tehnoloģiju attīstības rezultātā būs interesanti pavērot, kā noritēs automobiļu uzkraušanas un stiprināšanas process uz kuģiem, jo šobrīd šie procesi prasa lielus cilvēku resursus”.

Ietekme uz Baltijas reģiona transporta nozari

“Labumu no tehnoloģiju attīstības varētu gūt kuģu kompānijas, kuras varēs samazināt izmaksas ilgtermiņā, un reģiona ekoloģija – zemāka degvielas patēriņa dēļ. Biežāku, bet lēnāku reisu dēļ mums būtu jāmaina pašreizējā loģistikas plānošana, lai klients savu kravu varētu saņemt vismaz tikpat savlaicīgi kā šobrīd,” saka Hartmanis.

Baltijas reģionā automašīnu transports pa jūras ceļiem notiek, galvenokārt, caur Liepājas un Klaipēdas ostām, uz kurām tiek atgādāti transportlīdzekļi no Lībekas ostas Vācijā un Karlshamnas ostas Zviedrijā. Svarīgs automašīnu loģistikas punkts ir Igaunijas osta Paldiski, kur nokļūst automašīnas no Malmes, Bremerhāfenes un Hanko.

Baltijas jūrā nevar sastapt lielos Ro-Ro tipa automašīnu transporta kuģus, jo tiem svarīgi ir braukt ar pielādētām kravām, visbiežāk tas notiek starpkontinentālā satiksmē. Baltijas jūrā kursē mazāka mēroga Ro-Ro prāmji, kuri dodas no Malmes uz Paldiskiem un tālāk uz Sanktpēterburgu.

Gala patērētāja ieguvumi

Kuģu transports bez apkalpes varētu ievērojami samazināt kompāniju izdevumus. Pēc konsultāciju firmas “Moore Stephens” datiem – 44% kuģu transporta izmaksas ir attiecināmas uz apkalpi. Dzīvojamo telpu likvidācija uz kuģiem atbrīvotu vairāk vietas kravai un padarīto tos vieglākus.

Hans-Kristofs Burmeisters, autonomās kuģošanas pētniecības projekta koordinators, starptautisko kuģošanas ekspertu veidotā pētījumā apgalvo, ka “degvielas patēriņš zemāku ātrumu dēļ varētu samazināties pat līdz 50%”.

Hartmanis gan norāda, ka “loģistikas procesā viens no būtiskākajiem aspektiem ir tieši ātrums. Ja bezapkalpes kuģi kļūs lēnāki, cietīs klients, kurš vēlas iegādāties automašīnu, – būs ilgāk jāgaida, līdz noskatītais modelis tiks atvests tas būtu viens būtisks mīnuss jaunajām tehnoloģijām. Mazāki izdevumi jūras transporta kompānijām pavisam niecīgi ietekmētu transportlīdzekļa cenu autodīleru salonos. Lielākie ieguvēji būs tieši kuģu transporta kompānijas, nevis gala patērētāji.” 

Drošība un pirātisma samazināšanās

Kā viens no lielākajiem ieguvumiem kuģiem bez apkalpes tiek minēta paaugstināta drošība. “Pētījumi rāda, ka 85% negadījumu jūrā ir  kaut kādā mērā saistīti ar  cilvēcisko faktoru. Ticam, ka automatizācijas līmeņa paaugstināšanai ir potenciāls samazināt negadījumu skaitu,” pārliecināts ir Tvete.

Inovatīvo sistēmu pētnieki uzskata, ka pašreizējā kuģniecības viena no sāpīgajām tēmām – pirātniecība – nebūs problēma, jo pirātu mērķis, pirmkārt, ir apkalpe, kravu atstājot otrajā plānā. Turklāt kuģus varētu pārveidot tā, lai uz tiem būtu grūtāk uzkāpt.