Jauno automašīnu tirgus apskats – Baltija, Eiropa un Pasaule

Pasaules, Eiropas un arī Latvijas jauno vieglo automašīnu tirdzniecības rādītāji 2017. gadā turpināja pakāpenisku izaugsmi, atsevišķos reģionos pārsniedzot pat 2007. gada rekordus. 

2017. gadā Eiropā (ES + EFTA) vieglo pasažieru auto tirgus piedzīvoja kāpumu par 3,4%, kas procentuālā izteiksmē neliekas ievērojami, tomēr skaitliski tas ir pieaugums par pusmiljonu automobiļu, sasniedzot jau 15 631 000 jaunu vieglo pasažieru auto un teju aizsniedzoties līdz 2007. gada absolūtajam rekordam – 15 958 000. Izaugsme Latvijā ar 2% ir mazāka par Eiropas vidējo radītāju, tomēr tam ir argumentēti skaidrojumi.

2017. gadā Latvijā iezīmē pārmaiņu laiku jauno automašīnu tirdzniecībā; Baltijas valstīs kāpums ar divciparu skaitļiem.

Pērn vieglo pasažieru un vieglā komerctransporta segmentā tika pieredzēts 2% pieaugums, sasniedzot 18 934 vienības. Kā skaidro biedrība “Auto Asociācija”, tad noturēt iepriekšējo gadu līmeni bija liels izaicinājums, jo, mainoties automobiļu reģistrācijas kārtībai Latvijā, reeksports (automobiļu pārdošana ārpus valsts teritorijas) kļuva mazāk atraktīvs. Savukārt, lielais policijas iepirkums bija piegādāts, bet citu ievērojamu darījumu tirgū nebija. Tas nozīmē, ka bija ievērojami jāpieaug vietējam pieprasījumam pēc jauniem automobiļiem. Un tas arī notika. 

Reeksports samazinājās gandrīz uz pusi – pēc pirmās reģistrācijas valsti pameta vien 2000 vienības, līdz ar to jaunu automobiļu reģistrācija pastāvīgai lietošanai Latvijā reāli ir pieaugusi par 12%.

Šādam pieaugumam ir vairāki iemesli – automašīnu īpašnieki arvien vairāk dod priekšroku jauniem spēkratiem, nevis savu laiku nokalpojušu automobiļu ekspluatācijai, kā arī izdevīgi līzinga nosacījumi. 2017. gadā 62% no visiem jaunajiem automobiļiem ir iegādāti ar līzinga palīdzību. Privātpersonas pat 71%(augstākais pēdējo 10 gadu laikā) gadījumu ir izvēlējušās līzingu kā iegādes darījumu. 

Neapšaubāms Latvijas tirgus līderis jau vairāku gadu garumā ir VW ar 2347 vienībām, vācu flagmanim cieši aiz muguras seko Toyota ar 2259 automašīnām. Ja 2016. gadā japāņu uzņēmums iepalika par nepilniem 400 automašīnu, tad pērn atstarpe samazinājusies vien līdz 88 vienībām. Iespējams, ka šogad piedzīvosim jau tirgus līdera maiņu. Stabilu trešo vietu ieņem Nissan, līderis privātpersonu izvēlē.

“Auto Asociācija” prognozē, ka 2018. gadā tirgus pieaugums būs dinamiskāks un pārsniegs 20300 jaunu vieglo pasažieru un vieglā komerctransporta reģistrāciju skaitu.

Vēsturiski Baltijas valstīs visnaskāk jaunus automobiļus iegādājas Igaunija, iedzīvotāju ziņā vismazākā Baltijas valsts. Pērn mūsu ziemeļu kaimiņi iegādājušies 29151 jaunu vieglo automašīnu – kāpums par 7%. Ļoti strauja izaugsme Lietuvā – reģistrācijas apjoms sasniedzis 29067 automobiļu, procentuāli – ļoti iespaidīgi 26%! Lietuva vairs tikai mazliet atpaliek no Igaunijas rādītājiem, Latviju atstājot tālu aizmugurē.

Eiropā turpinās jauno auto uzvaras gājiens

Eiropas Savienības un EFTA (Norvēģija, Islande, Šveice) valstu tirgū turpinājās stabila izaugsme, sasniedzot pirmskrīzes līmeni – 15 600 000 pārdotu vieglo automobiļu. Īpašī jāatzīmē, ka Eiropas 5 lielāko auto tirgus valsts. Četrās – Vācijā, Francijā, Itālijā un Spānijā – kāpums ir bijis ļoti ievērojams, bet saistībā ar gaidāmo Brexit Lielbritānijā novērots kritums par 5%.

Eiropas citadele automašīnu jomā ir Vācija. Eiropas lielākajā tirgū pērn piedzīvots kāpums par 2,7%, sasniedzot 3 441 262 pārdotus automobiļus. Seko Lielbritānija ar 2 540 617(-5%), Francija 2 110 748(+4,7%), Itālija 1 970 497 (+7,9%), bet piecnieku noslēdz Spānija ar 1 147 009 (+7,7%). 

Visstraujākais lēciens Eiropā ir padevies mūsu dienvidu kaimiņiem lietuviešiem – 27,3%, viņiem seko Ungārija (+20,4%), Bulgārija (+18,5%) un Horvātija (+17,2%). Uz lielo Eiropas valstu fona šie gan ir ļoti mazi pārdošanas apjomi, bet toties attīstās ļoti strauji. Straujš 12,8% kāpums ir vērojams starp visām jaunajām ES dalībvalstīm, kas zonai pievienojās 2004. gadā, kamēr vecajā Eiropā ir tikai 2,6% pieaugums. Tas gan skaidrojams ar vieglo pasažieru auto pārbagātību vecajās dalībvalstīs.

Arī Eiropā līdera troni rūpnīcu koncernu cīņās saglabā VW Group zīmoli, kopā kontrolējot 23,8% Eiropas tirgu, par 0,3% mazāk nekā 2016. gadā. Ievērojams pieaugums vērojams PSA Group(Peugeot, Citroen). Tas gan ir saistāms ar Opel zīmola pievienošanos franču uzņēmumam. 

Zīmolu konkurencē joprojām neapšaubāms līderis ir Volkswagen ar pārdotām 1 706 369 vienībām – aptuveni katra devītā Eiropā pirktā automašīna. Lai arī VW zīmola automašīnu pārdošanas apjomi krītas, tomēr pieaug SEAT, Porsche un Škoda pieprasījums, kas ļauj VW Group pārliecinoši nosargāt troni. Par otro vietu cīnās Renault (1,15 miljoni) un Peugeot (925 113). 

Jāpiebilst, ka automašīnu ražošana ir ļoti būtiska ES industrija. 12,6 miljoni jeb 5,7% ES darba spēka strādā šajā nozarē. 

Pasaules autotirgū Ķīna vairs nav apturama

Eiropa ar 15,6 miljoniem pārdotu automobiļu pasaules rangā ieņem vien 3. vietu, tradicionāli mazliet piekāpjoties ASV, tomēr pēdējos gadus visiem pa priekšu stūrē pasaules lielākā ekonomika – Ķīna, kur 2017. gadā reģistrēts 24,1 miljons jaunu vieglo automobiļu.

Īsts uzvaras gājiens Ķīnas tirgū padevies vācu auto ražotājiem. Luksus auto zīmolu BMW, Audi un Mercedes-Benz savstarpējā cīņā starpība vien ir pāris tūkstoši vienību pie 600 000 pārdotām automašīnām katram zīmolam. Viena trešā daļa šo luksus zīmolu automašīnu tika pārdoti Ķīnā 2017. gadā. Arī VW Ķīna ir ļoti nozīmīgs tirgus, jo šeit tiek realizētas vairāk nekā puse no visām automašīnām. 

1,9% procentu samazinājums ir novērots ASV tirgū, tomēr tas joprojām ir tuvu vēsturiski lielākajiem rādītājiem ar vairāk nekā 17 miljonu pārdotu vienību. Attīstība turpinās arī mazākajos pasaules tirgos – Japānā, Brazīlijā un Indijā. Pēc ievērojama krituma 2016. gadā straujš pieaugums vērojams arī nestabilajā Krievijas tirgū.

Pasaulē kopumā 2017. gadā pārdoti 68,3 miljoni vieglo pasažieru auto, par 1,5 miljoniem vairāk nekā gadu iepriekš.