Kontroversiāls automobilis “Kurbadā”

“Fisker Karma” automobilis pirms vairākiem gadiem tika uzskatīts par nopietnu konkurentu “Tesla” kompānijai hibrīd-elektroautomobiļu kategorijā, tomēr dažādu iemeslu dēļ tas izvērtās par pilnīgu fiasko.

“Kurbads” uzņēmums veica šī retā automobiļa transportu no Hilversum, Nīderlandē uz bāzi Latvijā.

Kompānijas “Fisker” dibinātājs Henriks Fiskers projektu sāka vareni – jauna un ambicioza hibrīdauto, ražošanas uzsākšanai savāca vairāk nekā vienu miljardu ASV dolāru no dažādiem avotiem, tai skaitā 529 miljoni no valdības. Automobilis tika plānots kā tāds, kas pārspētu visus iepriekšējos kategorijas rekordus par saprātīgu cenu.

2008. gadā kā ražošanas vieta tiek izvēlēta Somija. 2010. gada Parīzes motoršovā tika prezentēts pirmais uzbūvētais modelis. 2011. gada vidū Fiskers paziņoja, ka pasūtījumu skaits jau pārsniedz 3000 vienības. Tomēr būvēšanas process ritēja ļoti lēni – iesākumā pieci spēkrati dienā, vēlāk sasniedzot 25. Tomēr temps bija par gausu, lai klientiem savlaicīgi nogādātu automašīnas.

Nepalīdzēja arī fakts, ka nācās atsaukt 239 modeļus paaugstināta akumulatora aizdegšanās riska dēļ. Arī viesuļvētra Sendija iznīcināja 12 “Fisker Karma” noliktavā ASV.

Defekti gala produktos, novēloti piegādes termiņi, atsauktās automašīnas, nemitīga cīkstēšanās ar “Tesla” radīja problēmas, bet kā pēdējā nagla zārkā bija saules bateriju paneļu ražotāja “Solyndra” bankrots, kas ASV valdībai lika apturēt investīcijas projektā, līdz ar to līdzekļu trūkuma dēļ tika apstādināts viss ražošanas process. Bankrots bija tikai laika jautājums.

Viens no klientiem izteicās: “Ja es būtu zinājis par problēmām un slikto situāciju kompānijā, nekad nebūtu iegādājies šo auto.”

Kā būtiski iemesli kompānijas neveiksmēm vēl jāpiemin, ka elektrisko automobiļu tirgus tolaik ASV attīstās lēni, jo ekonomikā bija problēmas, autoražotāju industrijām ir tendence turēties pie zināmām vērtībām, kā arī patērētāji baidās pirmie iegādāties nepārbaudītas tehnoloģijas.

Kopumā tika saražoti 2500 “Fisker Karma” auto. Speciālisti ir aprēķinājuši, ka viena vienība ir izmaksājusi 660 000 ASV dolāru, ņemot vērā ieguldītās investīcijas.

Auto cena patērētājiem bija 100 000 dolāri.

Pats spēkrats gan saņēma pozitīvas atsauksmes no auto žurnālistiem – precīza un viegla vadāmība, laba dinamika, pareizs izsvarojums, videi draudzīgs – teju 100 km distanci elektromobiļa režīmā. “Top Gear” raidījuma vadītājs Džeimss Mejs “Fisker Karma” atzina par “Gada auto 2012” un “Gada luksus auto 2012”.

Interesants aspekts, kas padara “Fisker Karma” citādu no pārējiem, ir uz automobiļa jumta izvietotie saules bateriju paneļi, kas palīdz uzlādēt akumulatorus.

“Fisker Karma” idejas ģenerators un realizētājs ir dānis Henriks Fiskers, kurš iepriekš ir bijis dizaina autors tādiem auto kā Aston Martin “DB9” un “V8 Vantage”, Ford “GT”, BMW “Z8 Roadster”. Kā arī bija “Tesla” dizaineris projekta sākumā, tomēr tika atlaists neapmierinošas kvalitātes dēļ.

“Fisker Karma” svars ir 2500 kg, kas nav daudz sporta hibrīdauto. 402 ZS jaudīgie motori spēj auto nodrošināt paātrinājumu no 0-100 km/h 5,9 sekundēs.

Vasaras sākumā parādījās informācija, ka Ķīnas kompānija “Wanxiang group” ir nopirkusi “Fisker” autobūves uzņēmumu un plāno hibrīdautomobilim 2016. gadā dot vēl vienu iespēju ar “Elux Karma” vārdu.