Krievijas iebrukums Ukrainā izraisījis pieejamo cenu automašīnu lejupslīdi

Automašīnu ražotāji samazina lēto automašīnu ražošanu, pārejot uz elektrisko transportlīdzekļu izgatavošanu, vēsta laikraksts “Financial Times”.

Gandrīz simts gadus pēc tam, kad Henrijs Fords prezentēja savu “T” modeli, 2000. gados Eiropas ražotāji paplašināja automašīnu klāstu par pieņemamām cenām.

2003. gada “Fiat Panda” atjaunošana un dažus gadus vēlāk “Volkswagen” supermini “Up” modeļa izlaišana bija piemērs jaunai lētu automašīnu sērijai, kas deva iespēju cilvēkiem ar pieticīgiem ienākumiem iegādāties jaunas automašīnas.

Šādi modeļi joprojām ir populāri, katru gadu veidojot aptuveni 7 procentus no Eiropas tirgus, un līdz nesenam laikam palīdzot kontrolēt arī lietotu automašīnu cenas.

 

Šobrīd pastāvīgās inflācijas dēļ algas reālajā izteiksmē krītas gandrīz visur attīstītās pasaules daļā. Inflācijas situāciju saasināja arī Krievijas karš Ukrainā, pašreizējās ekonomiskās krīzes skartajiem cilvēkiem pastāv risks, ka tie tiks pilnībā izslēgti no jauno automašīnu tirgus. Šoreiz lielākā daļa lielo ražotāju neizrāda lielu interesi palīdzēt.

 

Jau pirms Krievijas karaspēka iebrukuma Ukrainā trūka kompaktās un subkompaktās automašīnas par pieņemamu cenu. Saskaroties ar hronisku pusvadītāju deficītu Covid-19 pandēmijas dēļ, ražotāji par prioritāti izvirzīja augstākās klases transportlīdzekļu ražošanu, palīdzot tādiem uzņēmumiem kā “Mercedes-Benz” un VW gūt peļņu, neskatoties uz to, ka kopumā tiek pārdots miljoniem mazāk automašīnu. Investori izdarījuši spiedienu uz automašīnu grupām uz visiem laikiem atteikties no budžeta segmentiem.

 

Tā rezultātā Eiropā katru gadu saražoto pilsētas automašīnu skaits ir samazinājies no 1,13 miljoniem 2019. gadā līdz 787 000 2021. gadā, liecina “LMC Automotive” veiktā analīze. Šim skaitlim novērojama tendence samazināties līdz 584 000 līdz desmitgades vidum, jo zīmoli piedāvā vairāk nekā pusi no pašlaik pieejamajiem sākuma līmeņa modeļiem.

 

Vadītāji arvien vairāk ir skaidri norādījuši, ka viņi nekoncentrējas uz sākuma līmeņa transportlīdzekļiem. “Mercedes-Benz” 2019. gadā nošķīra savu “Smart” zīmolu kopuzņēmumam ar Ķīnas “Geely”, savukārt “Stellantis”zīmols “Opel” atteicās no “Karl” un “Adam” miniauto ražošanas vēl pirms pandēmijas.

 

VW nemainīs savu “Up”, kad tas sasniegs sava cikla beigas, savukārt “Renault” pārtrauks “Twingo” ražošanu. Francijas zīmola “Renault” vadītājs Luka de Meo piebalsoja vairākiem citiem automašīnu vadītājiem, norādot uz izmaksām, kas rodas, ievērojot arvien stingrākos ES dzinēju emisijas noteikumus, kas kavē jau tā niecīgo peļņu, kas gūta no zemas klases transportlīdzekļiem.

 

Arī pircējiem, kas izvēlas lietotas automašīnas, tas nebūs izdevīgi. Piemēram, lietotas “Opel Astra” cena 12 mēnešu laikā līdz februārim pieauga par gandrīz 2000 eiro līdz 12 322 eiro, liecina dati no vadošās Eiropas sludinājumu vietnes “AutoScout24”.

Tomēr straujā pāreja uz elektriskajiem transportlīdzekļiem draud uz visiem laikiem izskaust automašīnas par pieejamām cenām. Jau tagad VW, kas elektrisko automašīnu ražošanai tērē 52 miljardus eiro, veicot lielāko šāda veida ieguldījumu, līdz 2025. gadam ir atturējies no ar akumulatoru darbināma modeļa, kura cena ir 20 000 eiro, ražošanas.

 

Uzņēmumam, kas arī saskaras ar sīvu konkurenci ar mazākām un lētākām Ķīnas konkurentu ražotajāmelektriskajām automašīnām, ir tehnoloģija, taču tas nevar panākt automašīnu pieprasījumu šādā ekonomiskajā stāvoklī.

Uzņēmuma vadītāji mēdza rādīt diagrammu, kurā akumulatora izmaksas laika gaitā samazinājās, bet iekšdedzes dzinēju izmaksas pieauga, kā rezultātā līdz desmitgades vidum bija paritāte. Krievijas iebrukums diemžēl ir ietekmējis šo vienādojumu.

 

Saskaņā ar “IHS Markit” analīzi, tipiskās akumulatoru izmaksas ir pieaugušas par aptuveni 7000 dolāriem par transportlīdzekli pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā, daļēji tāpēc, ka niķeļa, cenas ir pieaugušas par 36%, kobalta par 125% un litija par 750% 12 mēnešu laikā uz 2022. gada janvāri.

 

“Bernstein auto” analītiķe Einisa Lī norāda, ka “Great Wall Motor” februāra vidū pārtrauca pieņemt pasūtījumus savām pilsētas automašīnām “Ora Black Cat” un “Ora White Cat”, kuru cena ir no 8000 līdz 10 000 eiro. Tas notika pēc tam, kad zīmola vadītājs Dong Yudong atklāja, ka uzņēmums zaudē 1600 dolārus par katru pārdoto transportlīdzekli. “Mums šķiet, ka daži mikro elektrisko automašīnu zīmoli izies no tirgus,” sacīja Lī.

 

1909. gadā Fords solīja “demokratizēt automašīnas”. Divi pasaules kari nespēja viņu atturēt no tuvošanās šim mērķim. Šoreiz ieilgušais konflikts Eiropā, visticamāk, samazinās gadu desmitiem ilgušo automašīnu īpašnieku skaita pieaugumu.

 

Avots: Financial Times

 

 

Raksta tulkojumu un pārpublicēšanu nodrošina SIA Kurbads. Vieglo auto transports no Eiropas – auto piegāde no dīleru centriem, ražotāja vai izsoļu namiem Eiropā uz jūsu norādīto galamērķi jums ērtā laikā un vietā! Auto uzstādīšana uz auto pacēlāja saņemšanas vietā, apdrošināšana transportēšanas laikā, īstermiņa vai ilgtermiņa uzglabāšana apsargātā stāvlaukumā un auto reģistrēšana Latvijā.