“Kurbads” apmeklē auto nozares konferenci

Laikraksts “Dienas bizness” sadarbībā ar “Auto asociāciju” un “Statoil Fuel & Retail Latvia” 30. aprīlī organizēja ikgadējo “Auto nozares forumu 2015”, kas apvieno jomas uzņēmumu vadītājus, speciālistus un ekspertus diskusijā par nozares aktualitātēm un jaunākajām tendencēm.

Konference bija sadalīta divās daļās – pirmās tēma bija “Latvijas autoparka ilgtspējīgā attīstība”, bet otrās – “Konkurence un dažādi tās aspekti”. Semināra moderators bija Andris Kulbergs, “Auto asociācijas” prezidents. Mazliet lielāku uzmanību pievērsīsim jautājumiem, kas ir saistīti ar transportēšanas kompānijas “Kurbads” darbību.

Pirmā uzstājās SIA “Pricewater-houseCoopers” partnere un Revīzijas un komercdarbības apliecinājuma nodaļas vadītāja, kura salīdzināja Latvijas un Eiropas uzņēmēju attieksmi un prognozes nākotnes skatījumā: “Latvijas biznesa vide ir viena no skeptiskākajām visā pasaulē – pēc PwC kompānijas pētījuma tikai 9% Latvijas uzņēmēju uzskata, ka ekonomiskā izaugsme tuvākā gada laikā uzlabosies.”

Tomēr jautājumā “Cik pārliecināts jūs esat par sava uzņēmuma perspektīvām attiecībā uz ieņēmumu pieaugumu 12 mēnešu laikā?” respondentu atbildēs ar 47% dominē viedoklis “nedaudz pārliecināts”, bet 24% pat ir ļoti pārliecināti. Aptaujā piedalījās uzņēmumi, kuru darbinieku skaits pārsniedz 100. Tāpat rezultāti parāda, ka uzņēmējdarbības vide turpina eksistēt pēckrīzes režīmā un to galvenā prioritāte tuvākajos divpadsmit mēnešos ir ieviest izmaksu samazināšanas iniciatīvu.

Nākamā runātāja Ingusa Rūtiņa, “Auto asociācijas” viceprezidenta tēma bija “Autoparka ilgtspējīga attīstība”. Viņš uzsvaru lika uz faktu, ka visā Eiropas Savienības teritorijā līdz 2030. gadam ir jāsamazina CO2 izmešu daudzums par vairāk nekā 40% salīdzinājumā ar 1990. gada līmeni. Neskatoties uz to, ka autobūves industrija aktīvi strādā pie šī rādītāja samazināšanas, tā būs liela problēma, tā kā automobiļi uz koplietošanas ceļiem kļūst arvien vairāk.

Latvijā CO2 izmešu ierobežošana būs diezgan smaga problēma, jo “pie mums ir vecākais autoparks ES, kā arī mums ir visaugstākais CO2 izmešu rādītājs arī starp jaunajām mašīnām, jo Latvijas patērētājs priekšroku dod apvidus automašīnām ar lieliem dzinējiem, nevis kompatklases automobiļiem,” faktus nekautrējas saukt Rūtiņš. Viņš piedāvā vairākus problēmas risināšanas variantus – mainīt domāšanu par automobili no statusa priekšmeta uz pārvietošanās līdzekli, dot atvieglojumus “zaļajam autoparkam”, apkarot ēnu ekonomiku, pastāvīgu valsts atbalstu elektromobiļiem un mazu izmešu auto un veicināt nolietotā autoparka norakstīšanu vai izvešanu ārpus Latvijas.

Tā kā Latvija jaunus automobiļus importē no ārzemēm, tad valsts atbalsts autoparka atjaunošanā nozīmētu vairāk darba transporta kompānijai “Kurbads”. Arī auto izvešana no Latvijas būtu pašmāju uzņēmuma dienaskārtībā.

Par degvielas produktu cenu stabilitāti prezentāciju vadīja “Statiol Fuel & Retail” vecākais vadītājs resursu ieguvē Rihards Šķeltiņš. Un šī tēma “Kurbadam” kā lielam “Statoil” klientam ir ļoti saistoša. Eksperts, kurš ikdienā strādā Norvēģijā, pavēstīja, ka “pēdējos gados naftas tirgu ir sašūpojušas ASV, kas pateicoties hidrauliskās spridzināšanas metodei, ir ieguvušas lētu naftas ieguves veidu un vairs neeksportē jēlnaftu, bet tikai naftas produktus.” Turpretī Eiropā ir naftas produktu pārprodukcija un arī nākotne neizskatās rožaina. Tas, galvenokārt, ir ačgārnās ES politikas dēļ – dubulti standarti, kad tiecamies uz “zaļāku” dzīvesveidu, bet reizē tiek bremzēta ekonomika, kā arī augsti standarti pašmāju ražotājiem, bet zemi importētājiem. 

Uzstāšanās nobeigumā Rihards teica: “Ir viena 100% droša ziņa par degvielas cenām ilgtermiņā – tās nav prognozējamas.”

Plaša diskusija konferencē izvērtās par sabiedrībā aktuālu tēmu – riteņbraucējiem un veloceliņiem. Lai arī viedokļi bija dažādi, galasecinājums bija – riteņbraukšanas infrastruktūra ir jāattīsta, bet jādara tas pārdomāti un bez steigas, ņemot vērā pilsētas īpatnības.

Interesantu prezentāciju tēmā “Automobiļu pēcpārdošanas tirgus – negodprātīga konkurence.” veica “AMSERV” valdes priekšsēdētājs Armands Vimba, kurš vērsa uzmanību uz to, ka 0,8% automašīnu servisu maksā vairāk nekā 50% no kopējiem nozares nodokļiem, izraisot negodīgus konkurences apstākļus, kad nesertificēti autoservisi par sliktu darba kvalitāti piedāvā zemas pakalpojumu cenas, izvairoties no nodokļu maksāšanas.

Konferencē liela uzmanība tika pievērsta likumiskiem konkurences apstākļiem, iepirkumu uzraudzībai un iespējām, kā transportlīdzekļus un pilsētvidi padarīt ekoloģiskāku.

Forumā tika apskatītas daudzas nozarē aktuālas tēmas. Jāizsaka cerība, ka tas palīdzēs jomas attīstībai un valsts ekonomikai kopumā.