Škoda – paraugstunda loģistikā

Čehu autobūves milzis Škoda gadu no gada iekaro arvien lielāku tirgus daļu Eiropas Savienības un pasaules jauno automobiļu tirgū, pērn pirmoreiz vēsturē realizējot vairāk par vienu miljonu automašīnu.

Viens no panākuma iemesliem ir loģistika – kompānija 2014. gadā ieguva “Eiropas zelta medaļu loģistikā un piegāžu ķēdes” konkursā. Pērn iegūts arī apbalvojums par labāko loģistikas projektu Čehijā.

Škodas izaugsme Eiropā

Eiropas Savienības tirgū 2014. gadā tika realizēts 571 tūkstotis Škoda automašīnu, kas ir par 70 tūkstošiem vienību vairāk nekā gadu iepriekš.

Pērn Škoda automašīnas bijušas Latvijā pirktāko auto topa trešajā vietā (reģistrēti 1068 jauni Škoda transportlīdzekļi), piekāpjoties Volkswagen (2531) un Toyota (1833) automašīnām. Pārdošanas tendences liecina, ka Škoda būs starp autotirgus līderiem arī šogad – pirmajā pusgadā pārdota jau 521 automašīna.

Ievērojami augstāki pārdošanas rādītāji Škodai ir Igaunijā, kur, pateicoties aktīvajai oficiālā Škoda importiera “Auto 100” darbībai jau piecpadsmit gadu garumā, pērn tā bija otra pieprasītākā automašīna. Lai arī ziemeļu kaimiņvalstī ir mazāk iedzīvotāju, tika pārdoti 2040 automobiļi. 

Loģistika uz Igauniju

Latvijas kompānija “Kurbads” ir noslēgusi līgumu ar “Auto 100” par transportēšanas pakalpojumiem, pārvadājot Škoda automobiļus no rūpnīcas Mlada Boleslavā uz četriem distribūcijas punktiem Igaunijā – diviem Tallinā, Tartu un Viljandē.

“Škoda augstie pārdošanas rādītāji nav nekāds pārsteigums. Ar importieri Igaunijā sadarbojamies kopš 2010. gada. Piecu gadu laikā iekrātā pieredze liecina, ka “Auto 100” un arī pati čehu rūpnīca ir ļoti prasīgi gan pret sevi, gan arī pret mums kā transporta pakalpojumu sniedzēju. Smags darbs nes panākumus,” stāsta Kristīne Rīmene, transporta kompānijas “Kurbads” loģistikas daļas vadītāja.

Vidēji nedēļā tiek aizvestas sešas kravas, katra no tām ar aptuveni astoņām automašīnām. Gada griezumā sanāk 2400 transportlīdzekļi, kas paredzēti Igaunijas tirgum. “Škoda ir viens no lielākajiem kompānijas klientiem automašīnu pārvadājumu apjoma ziņā,” Latvijas mērogiem lielo pārvadājumu skaitu apstiprina “Kurbads” loģistikas daļas vadītāja K. Rīmene.

Igaunijas puse atzinīgi novērtē sadarbību. Gerts Rohtla, “Auto 100” pārstāvis: “Loģistikai ir jāstrādā automātiski kā Šveices pulkstenim, lai klientam par to nebūtu jāsatraucas. Šādu servisu mums “Kurbads” piedāvā jau piecus gadus. Pirms šīs sadarbības strādājām ar vairākām citu valstu kompānijām, tomēr tās nespēja nodrošināt tādu kvalitāti, kādu šobrīd sniedz Latvijas uzņēmums – kompānija ir vienmēr sasniedzama, kā arī neatsaka vizītes no Rīgas uz Tallinu. Kā arī spēj piedāvāt vairākas opcijas dažādu problēmas risināšanai.”

Transporta kompānija “Kurbads” veic racionalizētu automašīnu piegādi importierim – vispirms automašīnas tiek atvestas uz bāzi Rīgā, no kurienes konkrēti modeļi tiek tālāk nogādāti vajadzīgajā punktā, piemēram, divi uz Tartu, trīs automašīnas Viljandī, bet divas  – Tallinā.

“Auto 100” ir arī tādu automašīnu marku kā Porsche, Bentley, Lotus un Lamborghini dīleris Igaunijā.

Škodas rūpnīcas Čehijā

Škoda automobiļu kompānija ir dzimusi Mlada Boleslav pilsētā, 70 km uz ziemeļaustrumiem no Prāgas. Šīs ir bijušas kompānijas mājas jau kopš 1905. gada. Braucot pa apkārtnes ceļiem, liels retums būs ieraudzīt citu marku automobiļus.

Autobūves kompānija izmanto trīs dažādas rūpnīcas Čehijā, visas nelielos attālumos viena no otras.

Tieši Mlada Boleslav un apkārtējās rūpnīcas tiek uzskatītas par loģistikas paraugpiemēru. Iespaidīgā detaļu daudzuma apstrāde un iepakošana ietver inovācijas daudzās jomās – palešu izkārtošanā, konveijeru apgādē, viedierīču un automātiski vadītu robotu izmantošanā. 

Vislielākais ražošanas centrs ir Mlada Boleslav, kur ikdienas darbos ir nodarbināti 20000 cilvēki. Šeit tiek ražoti tirgū populārākie modeļi – Rapid, Fabia un Octavia. Uz vietas izgatavo arī trīs cilindru dzinējus, kā arī modernos TSI motorus Škoda automobiļiem un citām Volkswagen grupas markām. Mlada Boleslav ražo arī ātrumkārbas, asis un citus mašīnas mezglus. Ik dienu rūpnīcā uzbūvē 2000-2400 automašīnu un izgatavo neskaitāmu daudzumu rezerves daļu.

Škodas jaunākajā rūpnīcā Kvasiny no konveijera noripo Superb, Yeti un Roomster modeļi, bet mazākais ražošanas centrs Vrchlabi apgādā visu VW grupu ar DSG automātiskajām pārnesumkārbām.

Škodas loģistikas procesi Čehijā

Nodarbinot vairāk nekā 1250 loģistikas darbinieku ražošanas cehos, noliktavās un galvenajā mītnē, Škoda lielu uzsvaru liek uz loģistikas procesiem. Jiri Cē, Škoda loģistikas nodaļas vadītājs saka: “Loģistika ir daudzpusīga nozare, un mūsu kompānija izrāda arvien lielāku interesi par to. Loģistikā nekad nav garlaicīgi, tāpat ne mirkli nevar domāt, ka ir sasniegti griesti. Pēc 15 gadiem šajā amatā es joprojām katru dienu iemācos ko jaunu.”

Škodas loģistikas sistēma ir balstīta uz “vienkārši gudrs” (simply clever) principu – ieviestās sistēmas vienkāršo loģistikas procesus, taupa resursus un samazina izmaksas. “Škoda” kā VW grupas daļa, saņem un dalās ar idejām, standartiem un labākajiem risinājumiem ar citiem brendiem. “Veiksmīgai sadarbībai nepieciešami vienoti standarti visās VW grupās,” sadarbības pamatakmeni uzsver Cē.

Kopīgās iekārtas un detaļu plūsma tiek pārvaldīta kopā ar VW grupu, bet Škoda ir pilnībā atbildīga par pārējo apgādi un loģistiku, it īpaši Austrumeiropā un Ziemeļeiropā.

Loģistikas skaitļi un iespējas attīstībai

Škodas nozīmīgākie piegādātāji, kuri nodrošina visbiežāk izmantotās detaļas, atrodas 25 km rādiusā no galvenās ražotnes Mlada Boleslavā. 44% piegādātāju ir bāzēti Vācijā, no pašas Čehijas nāk tikai 20%. Pārējās detaļas un komponentes pienāk no citām Eiropas Savienības valstīm vai ārpus tās robežām.

Lai arī Škoda sekmīgi strādā ar lielu daudzumu dažādu profilu piegādātāju grupām, loģistikas nodaļas vadītājs vēlas turpināt attīstību: “Plānojam optimizēt un samazināt izmaksas negatīvajiem loģistikas aspektiem, tādiem kā pieaugošais piegādātāju skaits, lieli attālumi no piegādātājiem, detaļu evolūcija uz aizvien sarežģītākām.”

Sarežģītā piegāžu ķēde, kas turpinas kļūt aizvien sazarotāka, ir problēma, ar kuru mūsdienās saskaras teju visi autoražotāji. Piemēram, Škodai šobrīd ir vairāk kā 60 dažādu veidu stūres, kā arī kompānija strādā ar vairāk nekā 1300 piegādātājiem. Šis fakts vēl vairāk apstiprina Škoda lieliski funkcionējošos loģistikas procesus. “Ražošanas materiāliem nepārprotami jāpienāk noteiktajos termiņos un norunātajos apjomos. Piegādēm jābūt nevainojamām, ar noteiktu kvalitāti,” pamatus lieliski paveikti darbam ieskicē Jiri Cē.

Augstos standartus un uzmanības pievēršanu niansēm akcentē arī Kristīne Rīmene: “Škoda loģistikas daļa strādā racionāli un komunikācijā ir konstruktīvi. Jebkādas domstarpības spējam ātri atrisināt, lai neievilktos loģistikas procesi un neciestu klients.”

Šobrīd rūpnīcā 91,5% piegāžu pienāk paredzētajā laikā, bet 99,9% gadījumu tiek atgādātas precīzas detaļas. Vidējais kraušanās/izkraušanās laiks ir 26 minūtes. Veicot piegādes, dienā Škoda rūpnīcās iebrauc un izbrauc aptuveni 1900 kravas automašīnu. Lai uzlabotu kravas auto plūsmas precizitāti un nokraušanās procesus, tiek izmantotas mobilās tehnoloģijas, kas automātiski fiksē piegādes auto pienākšanu, tā kravu un norāda galamērķi. Šādu sistēmu izmanto arī Volkswagen un Audi rūpnīcās.

Augstas kvalitātes noturēšanu loģistikā Jiri Cē salīdzina ar izslēgšanas spēlēm sportā: “Mums izšķirošā spēle finālos ir katru dienu. Un esmu lepns par iespēju vadīt pieredzējušu loģistikas komandu Škodā.”