Tehnoloģijas nāk palīgā autovadītājiem

Ne tikai aizvien augošās jauno automašīnu dimensijas rada sarežģījumus automašīnu transporta industrijai, bet arī aizvien aktuālāks kļūst autovadītāju deficīts. Jau šobrīd Eiropā milzīgā cieņā ir autovedēju šoferi, it īpaši prasmīgi un pieredzējuši piloti. Savukārt, autovedēju iekārtu ražotāji cenšas ražot arvien patērētājiem draudzīgākus risinājumus.

Autovedēju iekārtu ražotāju “Rimo” pārstāvis Tomas Jorudas saka, ka pēdējos gados ir pamanāmas noteiktas svārstības – klienti arvien biežāk izvēlas dārgākas iekārtu opcijas un apbruņo savus autovedējus ar plašāku tehnoloģiju klāstu nekā līdz šim ierasts.

Piedāvātās tehnoloģijas var iedalīt divās kategorijās. Pirmā, kas radīta autovadītāju piesaistīšanai, mēģinot iesaistīt un noturēt nozarē jaunus šoferus. Piemēram, jaudīgāki dzinēji, ledusskapji kabīnēs un rokas tālvadības ierīces, kas ļauj operēt ar iekārtu attālināti. Pēdējā ir īpaši noderīga šoferiem automašīnu uzkraušanas vai nokraušanas procesā, jo nav jāiedarbina vai jāizslēdz autovedēja dzinējs, lai varētu kustināt uzkraušanas platformas.

Otra tehnoloģiju veida mērķis ir optimizēt un padarīt efektīvākas automātiskās funkcijas, kas iepriekš bija jāveic manuāli. Piemēram, hidrauliskās sistēmas ne tikai ļauj uzkraut vai nokraut automobiļus ātrāk, bet arī paveikt to krietni vienkāršāk, ļaujot šo uzkraušanas un nokraušanas procesu veikt arī ne tik pieredzējušiem un profesionāliem šoferiem.

“Jauniem šoferiem vēl nav ne pieredzes, ne prasmju, lai autovedēja piedāvātas opcijas izmantotu uz visiem 100%, tāpēc nereti uzkraušanas process norit lēni un neefektīvi. Jo vairāk mēs varēsim automatizēt uzkraušanu un nokraušanu, jo autovadītājiem tas būs drošāk, ātrāk, bez bojājumiem un sasniedzot maksimālo efektivitāti,” par “Rolfo” autovedēju iekārtu attīstības mērķiem stāsta Alberto Picco, Itālijas autovedēju iekārtu uzņēmuma tirdzniecības vadītājs.

“Mūsdienās darba un privātā dzīve nav iedomājama bez viedtālruņiem, arī mēs esam spēruši soli šajā virzienā un kopā ar “Tieto” izstrādājam mobilo aplikāciju, kas palīdzēs mūsu autovadītājiem uzkraut automobiļus, atrast tos noliktavā, sniedz papildu informāciju par to galamērķi. Tagadējā aplikācija sniedz viegli saprotamu darba uzdevumu, lai autovadītājiem nebūtu jādomā par adresēm, kontaktpersonām un uzkraujamo automašīnu skaitu. Tas atvieglo spiedienu uz autovadītājiem un ļauj viņiem koncentrēties uz tiešo pienākumu pildīšanu, ekonomēt laiku un darboties precīzāk,” stāsta Uldis Čalpa, Kurbads loģistikas menedžeris.

Papildu uzmanība tiek pievērsta autovadītāju apmācībai. Ja 25 gadus atpakaļ autovedēju vadītāju apmācība nozīmēja pusi dienas loģistikas centrā, tad šobrīd jārēķinās ar aptuveni 2 nedēļu ilgu apmācības ciklu, kam seko nedēļa kopā ar pieredzējušu šoferi īstos reisos. Eiropā un Kurbadā ierasta prakse ir jaunajiem šoferiem sākumā uzticēt vienkāršākas mašīnas tuvākos reisos, līdz brīdim, kad šoferis automašīnu ir apguvis pilnībā un ir gatavs sēsties pie stūres vairāk nokomplektētā automašīnā. Brīdī, kad pieejamās tehnoloģijas tiek izmantotas pilnā apmērā, ir mazāka riska iespēja kļūdai, procesu var paveikt ātrāk un mierīgāk.