Vai nākotnes automobilis vienkāršajam cilvēkam?

Par elektroautomobiļiem kā nākotnes automašīnām nozares eksperti runā jau vairākus gadus, bet bezizmešu transportlīdzekļi šobrīd, bez valsts subsīdijām un skaidrām ekspluatācijas izmaksām, ir gan dārgi, gan riskanti pirkumi. Tomēr Škoda ir apņēmusies līdz 2020. gadam arī elektromobili padarīt vienkāršajiem cilvēkiem pieejamu un ikdienā izmantojamu.

Rudens iezīmē lielo pasaules autoizstāžu laiku. Bez daudziem jaudīgiem, dārgiem un ekskluzīviem automobiļiem Šanhajas un Frankfurtes autoizstādēs tika prezentēts arī Škoda rūpnīcas pirmais elektromobiļa konceptauto Škoda “Vision E”. Atbilstoši pašreizējām tendencēm autobūvē neizbrīna, ka tas būs apvidus klases automobilis jeb SUV. “Vision E” gan pagaidām ir tikai konceptuālais nosaukums, līdzīgi kā “Kodiaq” bija “Vision S” vai “Superb” – “Vision C”

Škoda līdz 2025. gadam plāno uz pārdošanu virzīt vismaz 5 elektromobiļu modeļus, sākot ar “Vision E”, kas, kā teikts vīzijā, būs enerģijas pilna. “Tās pašas pozitīvās enerģijas, kas plūst caur mūsu smadzenēm. Tās pašas izjūtas, ko mums sniedz pirmais skūpsts. Pilna ar to enerģiju, kas dod mums dzīvību un uztur mūs kārtībā. Mūsu nākotne – elektromobilitāte, autonomija, digitalizācija.”

Škoda ražošanas menedžeris Guido Hāks kā mērķi pārspēšanai ir nospraudis Tesla “Model 3”, kura sākumcena ir 35 000 ASV dolāru. Hāks gan nejūtas iebiedēts, “Model 3” cenu un braukšanas attālumu saucot par ikdienišķu. Viņš uzsver, ka Škoda elektromobilim būs daudz plusu – ērts ekspluatācijā, garāka maksimālā distance un, protams, zemāka cena. 

“Vision E” gan šobrīd ir vēl konceptauto stadijā un nav gatavs satiksmei un testiem uz koplietošanas ceļiem, tāpēc ir grūti pārbaudīt Škoda uzrādītos datus – 500 km braukšanas distanci un 180 km/h maksimālo ātrumu, ko nodrošina divi elektriskie motori. Interesanti, ka akumulatoru uzlāde notiek induktīvi bez vadiem, 80% bateriju uzlādējot vien 30 minūtēs. 

Dizaina autoram Karlam Neuholdam ir izdevies automobili padarīt vizuāli pievilcīgu. Neskatoties uz to, ka automašīnas gabarīti ir pietiekami lieli (4,7m garumā), tā neizskatās neveikli, bet gan pareizi izlocīta un atšķirīga no citiem konkurentiem. 

Viena no vīzijas raksturvienībām bija digitalizācija. Un tās automašīnā netrūkst. Tiek solīts, ka dažādas funkcijas varēs kontrolēt ar žestu vai balss komandu palīdzību. Auto būs arī acu sensors, kas ziņos, ja braucējs nepievērš pietiekami lielu uzmanību braukšanai, sirdsdarbības monitors, kas palīdzēs novērst satiksmes negadījumus gadījumos, ja pie stūres rodas veselības problēmas. Jau ierasta ir daļēji autonomās braukšanas sistēma – “Vision E” spēs pašrocīgi turēties konkrētā braukšanas joslā vai autonomi ieparkoties stāvvietā. 

Teorijā Škoda jaunajam elektromobilim “Vision E” ir milzīgs potenciāls. Ar noslīpētu dizainu, pārdomātu salonu, ievērojamiem dinamikas un attāluma rādītājiem. Ja izdosies piepildīt nosacījumu par saprātīgu, sabiedrībai pieejamu cenu, tad jaunais modelis Škoda zīmolam var izrādīties par trumpja dūzi pārejā no VW Group viena no daudzajiem zīmoliem uz tādu, kas elektromobiļus padara demokrātiskus ikvienam.