Esi sveicināts, Stenlij! Nākotnes robots darbā jau šodien.

Ļoti iespējams, ka ilgi gaidītā robotu ēra cilvēku un uzņēmumu ikdiena ir jau sākusies, jo martā Lionas starptautiskajā lidostā darbu uzsākusi autonomu robotu divīzija, kas pilda automašīnu noliktavas darbinieku funkcijas - transportē pasažieru automašīnas vajadzīgajā vietā un laikā. Vai kas līdzīgs ir iespējams arī automašīnu loģistikas un uzglabāšanas nozarē?

 

Autonomā robotu sistēma Lionas lidostā strādā sekojoši - pasažieris atbrauc ar privāto auto, noparko to brīvā garāžā termināla tuvumā, paņem līdzi atslēgas, noskenē sava izlidošanas un atlidošanas reisa biļetes datorā pie garāžas un aizmirst par savu automašīnu līdz atgriešanās mirklim. Noliktavas serviss ir sasaistīts ar lidojuma informāciju, tāpēc mirklī, kad pasažieris atgriežas no reisa, automašīna jau gaidīs tajā pašā garāžā.

 

Pēc automašīnas ievietošanas garāžā autonoms robots Stenlijs ierodas, lai savāktu automašīnu un nogādātu to uz ilgtermiņa stāvvietu. Stenlijs izmanto metāliskas rokas, lai rūpīgi paceltu automašīnu aiz riepām un transportētu uz noskatīto stāvvietu, kas ir slēgta teritorija, kurā darbojas tikai roboti, pēc iespējas vairāk izslēdzot kļūdas iespējamību. 

 

Kompānija "Kurbads" ik dienu savā noliktavā uzglabā aptuveni 1000 automašīnu, turklāt ikvienai nepieciešama tūlītēja piekļuve, ja to nepieciešams transportēt. Vai šādi roboti uzlabotu darba efektivitāti, jautājām loģistikas darbiniekam Uldim Čalpam.

 

"Teorijā šis ir ļoti labs risinājums arī mūsu noliktavai, jo ļoti tiek ekonomēta vieta - nevajag vērt durvis vaļā vai ciet, un automašīnas var salikt krietni ciešāk. Noteikti jāizprot robota spējas Latvijas laika apstākļos - sniegs, ledus, stiprs lietus. Bet koncepts ir ļoti labs, ideālā gadījumā būtu tā, ka nepieciešamās automašīnas transportēšanai robots pa nakti jau precīzā secībā ir novietojis pie vajadzīgā autovedēja, autovadītājam atliek tikai tās uzbraukt un nostiprināt uz autovedēja. Tāpat arī pie nokraušanas - autovadītājam nav jāmeklē konkrētā vieta, bet jānoliek automašīna paredzētā vietā, kur tālāk par to jau rūpējas robots."

 

"Saistībā ar lielajām izmaksām, šāds robots maksā aptuveni 200 000 EUR, pārskatāmā nākotnē tādus vēl neieviesīsim, bet sekosim līdzi to attīstībai un darbībai dažādos laika apstākļos ārpus telpām."

 

Robotus Lionas lidostā koordinē inteliģenta menedžēšanas programma. Tā nodrošina pragmatisku noliktavas vietas izmantošanu. Programmas darbībai nepieciešami minimāli pielāgojumi. Tiklīdz kā sistēma sāk funkcionēt, tā darbojas pilnīgi autonomi bez cilvēku iesaistes, vadoties pēc klientu izlidošanas un ielidošanas laikiem.

 

Stenlijs spēj transportēt automašīnu līdz sešu metru garumam un trīs tonnām svara. Robota mākslīgais intelekts ļauj optimizēt parkošanos un atpazīt šķēršļus, veikt izvairīšanās darbības vai apstāties.  Stenlijs ir pirmais šāda veida automašīnu transportēšanas robots, kas spēj darboties ārpus telpām.

 

Šādu robotu darbība ir arī labs risinājums ekoloģijai, jo tie darbojas ar elektromotoriem, bet, transportējot automašīnas, to iekšdedzes dzinēji netiek iedarbināti, samazinot emisijas.

 

"Stanley Robotics" uzņēmums dibināts 2015. gadā Francijā, kur tika radīts arī pirmais prototips, bet veiksmīgi testi norisinājās  jau gada nogalē Parīzes lidostās.